Grootschalig boomonderhoud Bronckhorst succesvol afgerond |
|
|
|
Jeroen Poldermans,
maandag 12 juli 2021 |
|
| 277 sec |
Kappen, uitdunnen en herplanten strak gefaciliteerd met Werkwijze(r)
Voor dit verhaal reizen we af naar de Achterhoek. De aanhoudende droogte van vorige zomer heeft ook hier grote schade aan het bomenbestand toegebracht. De gemeente Bronckhorst besloot daarom honderden dode bomen te laten rooien en te vervangen door jonge aanplant. Dit grootschalige project is mede dankzij de inzet van het slimme digitale platform Werkwijze(r) succesvol afgerond.
|
'Toen ik jaren geleden met dit werk begon, heb ik provisorisch met Google Maps zitten stoeien. Ik had een systeem bedacht waarbij ik handmatig puntjes in zo'n kaart prikte en elke kleur een betekenis gaf. Rood was voor vellen, groen voor stobbenfrezen enzovoorts. Dit was gigantisch tijdrovend en bovendien kon je niet elke boom als project selecteren en uitgediept documenteren', vertelt Cees Schreuder, die namens Eres Boomverzorging de werkprocessen faciliteerde. 'Door de komst van Werkwijze(r) kon ik stoppen met Google Maps en Excel. Ideaal aan dit systeem zijn de vele mogelijkheden. Alles wat in een Excel-hokje past, kun je in Werkwijze(r) realiseren, maar dan aan de hand van een overzichtelijke GIS-kaart.'
|
'Door de komst van Werkwijze(r) kon ik stoppen met Google Maps en Excel'
| |
|
Boomonderhoud gemeente Bronckhorst
Half januari van dit jaar begon de gemeente Bronckhorst met een onderhoudsproject waarbij uiteindelijk zo'n duizend bomen werden gekapt en herplant. De extreme zomer van 2020 had een grote impact op de verschillende bomenlanen in het buitengebied van de gemeente, en als opdrachtgever in dit project achtte de gemeente Bronckhorst zich verantwoordelijk voor een gezond en veilig bomenbestand. De overige partijen in dit project waren Axent Groen als hoofdaannemer en Mensink Bosbouw/Eres Boomverzorging voor het faciliteren van de werkprocessen. Schreuder: 'De gemeente Bronckhorst verdient een compliment, omdat elke omgezaagde boom direct is vervangen door een nieuwe en niet pas na een jaar of langer.' De bomen die er stonden, zijn voor een deel door andere boomsoorten vervangen om meer diversiteit te krijgen. Er is daarbij rekening gehouden met boomsoorten die passen bij het landschap en het leefgebied van de dieren. Met deze keuze willen de beleidsmakers een bomenpopulatie krijgen die in de toekomst beter bestand is tegen klimaatverandering, plaagdieren en plantenziektes. Gezonde beuken, acacia's, esdoorns, berken en elzen zijn met rust gelaten.[1]
Heldere werksystematiek
Om de werkprocessen in kaart te brengen, werkte Schreuder op zijn beurt samen met Pieter Verloop van Werkwijze(r). 'Ik heb in samenspraak met Pieter de systematiek opgezet. Dat betekent dat de applicatie zo werd ingericht, dat de jongens in het veld precies wisten wat ze moesten doen bij het kappen, beplanten, stobbenfrezen en houtruimen. We maakten daarbij gebruik van het aanwezige bomenbeheersysteem van de gemeente. De gegevens werden in een shapefile aangeleverd en wij hebben ze in Werkwijze(r) ingelezen en op de GIS-kaart gelegd. Daarna konden we elke boom als zelfstandig project definiëren en er taken aan koppelen. Nadat de taken glashelder waren vastgelegd, hoefden de jongens in het veld op hun tablet alleen de betreffende taak (bijvoorbeeld boom rooien) af te melden en konden wij tegelijkertijd de status van het project realtime volgen. We hadden de systematiek zo ingericht dat er na het afmelden van een taak automatisch een nieuwe taak gegenereerd kon worden, bijvoorbeeld de taak takken en hout opruimen. Elke relevante vraag in het werkveld voorzagen wij van een antwoord. Stel dat de jongens wel het hout konden meenemen, maar niet de takken, dan konden ze een foto maken van de situatie en deze uploaden in de transportkaart met de melding takken ophalen.'
|
'Het platform kan zich aanpassen aan het bedrijf'
| |
|
Dezelfde taal
'Het grote geheim van Werkwijze(r) zit hem in de configuratiemogelijkheden van het systeem', aldus Schreuder. 'Een simpel voorbeeld: in eerste instantie was een taak ingesteld als boom kappen. Alleen hebben mijn jongens het altijd over een boom vellen. Om daar geen discussie over te krijgen, is de terminologie in Werkwijze(r) aangepast. Een stobbe rooien is iets anders dan een stobbe frezen. Eenduidigheid in de terminologie klinkt misschien niet urgent, maar het kan er wel voor zorgen dat 's morgen de juiste machines worden meegenomen. Het platform kan zich aanpassen aan het bedrijf. Die flexibiliteit voorkomt ruis op de lijn en verhoogt het werkplezier en de efficiëntie.'
KLIC-gegevens integreren
Een andere meerwaarde voor het Achterhoekse project bleek de koppeling tussen Werkwijze(r) en de KLIC-gegevens van het kadaster. Bij het vastleggen van de werksystematiek werd bepaald voor welke bomen ook de stobben gerooid werden en een KLIC-melding gedaan moest worden. De KLIC-gegevens werden in het systeem geïmporteerd en zichtbaar gemaakt op de GIS-kaart, zodat de veldwerkers een goed overzicht kregen van alle kabels en leidingen in hun werkveld. 'Dat is nog een grote meerwaarde van Werkwijze(r): er hoeft niet gewisseld te worden tussen programma's. Normaal gesproken krijg je na een KLIC- melding een mail van het kadaster met daarin van elke kabelbeheerder een plattegrond. Dat leidde tot de tijdrovende situatie dat je voor elke type kabel of leiding op een afzonderlijke kaart moest kijken. Onze jongens waren dan ook blij dat alle KLIC-gegevens op één kaart aangeboden werden. De KLIC-app is op zich prima, maar wij vinden het belangrijk om alle projectinformatie bij elkaar op één plek te hebben. Hierdoor kunnen we tevens de kans op faalkosten reduceren.'
Praktijksituaties corrigeren
Vanachter de tekentafel kun je van alles bedenken, maar er zijn altijd zaken die pas in de praktijk aan het licht komen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de informatie uit het gemeentelijk bomenbeheersysteem niet up-to-date is en een boom niet omgezaagd hoeft te worden, omdat hij al omgezaagd is maar niet als zodanig afgemeld. In dat geval kunnen de veldwerkers dit rapporteren. Deze melding wordt dan zichtbaar op de GIS-kaart, want de communicatie tussen buiten en binnen verloopt via de kaart.
|
'Bij zestig bomen op een dag is dat om moedeloos van te worden'
| |
|
Tijd besparen door minder laadtijd
'Niks is zo frustrerend als ellenlang bezig zijn met het openen van programmatuur op je tablet omdat het systeem programma's laadt waarmee je op dat moment niet werkt. Bij één boom is dat al lastig, maar bij zestig bomen op een dag is dat om moedeloos van te worden. Het fijne van Werkwijze(r) is dat je alle modules (bouwblokken) waarmee je op dat moment niets te maken hebt, kunt uitzetten. Als je die dag alleen bezig bent met bomen kappen en bijvoorbeeld niets te doen hebt met KLIC-meldingen, zet je die optie uit. Dat scheelt enorm in laadtijd en in ergernis,' vervolgt Schreuder.
| Werkwijze® op tablet |
|
|
Realtime zicht op voortgang
Gedurende het project kon de opdrachtgever, de gemeente Bronckhorst, het proces realtime volgen. Alle projectmedewerkers werkten met hetzelfde dashboard en profiteerden van het gebruikersgemak. Het voordeel was dat de deelnemers gebruik konden maken van elkaars kwaliteiten en dat de communicatie via de GIS-kaart gestroomlijnd verliep. Dankzij de transparantie van het digitale platform werd de voortgang van het project voor de gemeente inzichtelijk gemaakt, waardoor ook een aspect als facturering degelijk onderbouwd kon worden. De projectleden kijken tevreden terug op het vlot gerealiseerde boomonderhoudsproject. De kracht van het succes is samen te vatten in een eenvoudige slotzin: de kaart spreekt voor zich!
Digitaal kaartplatform van Werkwijze(r)
Werkwijze(r) is een relatief jong en ambitieus bedrijf dat gespecialiseerd is in het digitaal beheer van werkprocessen. Het gelijknamige digitale platform is gebaseerd op GIS, een geografisch informatiesysteem. Het platform levert alle benodigde informatie voor opdrachtgever en opdrachtnemer. Vanuit de visie van de uitvoering van werkzaamheden en het ontsluiten van de juiste veldinformatie naar opdrachtgever en management is de Werkwijze(r)-applicatie ontwikkeld voor met name uitvoerende partijen.
|
Het Groene Hart van de Achterhoek
Eres Boomverzorging werd in 2000 opgericht door Cees Schreuder en Walter Rijneveld. Nadat Rijneveld uit het bedrijf stapte om zich in de hovenierswereld te storten, ging Schreuder verder in de boomverzorging. Het bedrijf is gevestigd in Zelhem, het Groene Hart van de Achterhoek. Deze boomspecialist is in de afgelopen vijftien jaar uitgegroeid tot een begrip in de regio. Opdrachtgevers zijn gemeenten, stichtingen en landgoederen, recreatiebedrijven, hoveniers en groenvoorzieners, particulieren en diverse collega-bedrijven.
|
Gezonde en inclusieve leefomgeving
Axent Groen was de hoofdaannemer bij het project van de gemeente Bronckhorst. Axent Groen maakt deel uit van de Vegebo-groep. Dit grote groenbedrijf zet zich in voor een groene en duurzame maatschappij, een gezonde en inclusieve leefomgeving en aantrekkelijke ontwikkelmogelijkheden voor de huidige en toekomstige medewerkers. Vanuit zes locaties in Enschede, Lievelde, Zwolle, Borculo, Epe en Winterswijk voert Axent Groen werkzaamheden uit voor opdrachtgevers als gemeenten, (semi)overheid, woningcorporaties, (zorg)instellingen, bedrijven, sportverenigingen en ook particulieren.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|