Versnipperen met de Först TR8 als stap op weg naar een CO2-neutraal bedrijf |
|
|
|
|
| 266 sec |
Ster Boomverzorging elimineert uitstoot en krijgt daarmee een streepje voor bij aanbestedingen
Ster Boomverzorging schafte een Först TR8-houtversnipperaar aan en kon zo twee andere machines wegdoen. Met de nieuwe rupsmachine zegt de ondernemer meer te kunnen doen in minder tijd en, belangrijk, fors op diesel te besparen.
Isaac Verster van Ster Boomverzorging met de Först TR8-houtversnipperaar |
De Unimog-terreinwagen met aftakas ging eruit. Ook al werd er keurig mee versnipperd wat versnipperd moest worden - en dat speciaal ook buiten gebaande paden - hij is bij zulk werk gulzig met diesel, verklaart Isaac Verster van Ster Boomverzorging. Met het doel voor ogen om zo snel mogelijk CO2-neutraal te worden, was er voor de Unimog geen plaats meer. 'Bij het versnipperen verstook ik daarmee op een dag 80 liter diesel. De Först TR8 presteert hetzelfde met maar 15 liter.' Hoewel voor zijn Först uitsluitend HVO-diesel op het dieet staat, is het nog steeds geen CO2-uitstootvrije machine. De geproduceerde waardevolle houtsnippers, die ook kunnen dienen als biomassa in elektriciteits- en warmtecentrales, ten spijt. Het laatste restje CO2-compensatie komt voorlopig uit de aanplant van bomen.
| Isaac Verster bedient de TR8, foto TR8 met open kappen, toegangelijk voor onderhoud, foto Ster Boomverzorging |
|
|
Compact
Dankzij de rupsbanden komt de Först TR8 volgens hem minstens even gemakkelijk buiten de gebaande paden als de Unimog. En regelmatig zelfs beter want, zo schetst Verster, hij is compact en wendbaar, waardoor je ook bij weinig ruimte goed vooruit kunt. 'Krappe doorgangen naar tuinen zijn geen belemmering en je beweegt ook makkelijk tussen bomen door. Met dat doel voor ogen heb ik ook nog eens gekozen voor een speciale uitvoering: heel smal en laag, waardoor ik nog beter overal kan komen. Hij weegt bovendien niet echt veel en hij kan daarom mee achter de auto.' Naast dat hij praktisch en zuinig is, versnippert de machine volgens Verster ook beter dan de oude die hij had. Tegelijk met de aanschaf ging, naast de Unimog, nog een oude versnipperaar de deur uit. Dat was er een die als aanhanger achter de auto kon. 'Alleen heb je zo nog geen opvangbak. Met de Först wel. De aanhanger waarop we die vervoeren, kan ook door de machine zelf worden voortgetrokken. Tijdens het werk verandert deze dan in een opvangbak. Die wordt een paar keer geleegd. Bij de laatste ronde blijft hij leeg, want dan moet de machine er weer op.' Zo hoeft, schetst hij, niet meer altijd een tweede voertuig met aanhanger mee naar het werk voor de snippers. Overigens zegt Verster al wel een bestelling te hebben gedaan voor een zogeheten snipperbus. Zo worden de bestelbusvarianten genoemd met op het chassis achter de cabine een grote opvangbak. 'Dat deze bus er nog niet is, komt doordat de levertijden momenteel dramatisch lang zijn.'
|
'Het is een gemakkelijke machine in het gebruik, met een heel eenvoudige bediening. De jongens zijn er daarom ook blij mee
| |
|
Snippers
Met de 55 pk-motor blijkt de Först sterk genoeg om in hoog tempo takken te versnipperen. 'Op grote projecten maak ik gauw 25 tot 30 kuub aan snippers. Omdat het een gemakkelijke machine is in het gebruik, met een heel eenvoudige bediening, zijn de jongens er ook blij mee. De takken, zelfs dikke van 21 centimeter, gaan er vlot doorheen. Het resultaat is bovendien een mooi snipperproduct. Dat is fijn, want slechte snippers brengen heel weinig op. Als ze van betere kwaliteit zijn, kan ik ze goed verkopen. Natuurlijk hangt de kwaliteit ook af van wat je er aan takken in gooit. Dunne of dikke bijvoorbeeld. De dikkere geven een betere kwaliteit, met meestal ook minder blad ertussen.'
Verster zegt de Först een fijne machine te vinden. Toch is de inzet voor hem slechts een tussenstap op weg naar volledige elektrificatie, onderdeel van het streven om als bedrijf volledig klimaat- en CO2-neutraal te worden. 'Snoeischaren, bosmaaiers en bladblazers zijn al vanzelfsprekend elektrisch, kettingzagen gedeeltelijk. We kunnen bomen tot 50 centimeter diameter elektrisch zagen. Voor zwaardere klussen is nog een brandstofkettingzaag nodig.' Na het gereedschap komen de mogelijkheden in beeld om ook met groter materieel op accu's te werken. 'Zo overwegen we nu de aanschaf van een elektrische hoogwerker en een elektrische Skidster.' Een gelijkwaardig elektrisch alternatief voor de Först TR8 ziet hij nog niet. 'De ontwikkelingen bij deze machines gaan niettemin ook hard. Ik verwacht dat versnipperen op niet al te lange termijn ook prima elektrisch zal kunnen. Op dit moment zijn er wel elektrische varianten, alleen zijn die het wat mij betreft nog niet helemaal.'
Met het streven om, al vanaf eind 2022, per saldo volledig CO2-neutraal te zijn, komt een gunstige positie op de CO2-prestatieladder in beeld. Daarmee heeft het bedrijf een streepje voor bij aanbestedingen. Het elektrisch maken van het machinepark is de belangrijkste verandering waaraan Verster de komende jaren verder vorm hoopt te geven. Zolang er nog brandstof moet worden verstookt, gebeurt dat met relatief milieuvriendelijke varianten zoals HVO-diesel en Aspen-benzine.
|
'Het resultaat is een mooi snipperproduct. Fijn, want slechte snippers leveren weinig op. Dit kan ik goed verkopen'
| |
|
| Maarten Klein, LMB Van Ginkel en importeur Först Nederland |
|
|
Afrekenen
De jonge ondernemer - Verster is 24 jaar oud - zegt graag gestaag verder te willen bouwen aan de ontwikkeling van zijn bedrijf en het bijbehorende machinepark. Een gezonde groei betekent wat hem betreft dat hij alle aankopen direct uit eigen opgebouwd vermogen kan afrekenen. Financiële constructies waarmee de kosten later komen, laat hij het liefst aan zich voorbijgaan. 'Ik heb nooit geld geleend.' Versnipperaars stonden niet als eerste op het verlanglijstje, vanuit de gedachte dat de waarde voor de klant bij elke aanschaf voorop moet staan. 'Daarvoor voegt zo'n machine niets toe. Of je takken nu versnippert of in hun geheel in de aanhanger gooit en afvoert, maakt voor een klant niets uit. Stobbefrezen wel, daarom hebben we die eerst aangeschaft.'
Versnipperaars zijn dus weliswaar geen noodzaak, maar bieden wel een praktisch voordeel, verklaart hij. 'Als ik takken op een aanhanger afvoer, moet ik per boom drie keer op en neer rijden. Als ze versnipperd zijn, kan ik in diezelfde aanhanger de takken van drie bomen kwijt: negen keer zoveel. Om takken als afval kwijt te kunnen, moet ik bovendien betalen terwijl ik voor de snippers geld ontvang.' Het is, benadrukt hij, vooral afhankelijk van de hoeveelheid te verwerken takken wanneer de aanschaf van een versnipperaar een economische keus zal zijn. In zijn zoektocht naar beste keuzes is hij naar zijn zeggen niet eenkennig als het gaat om merken en dealers. 'Verschillende merken leveren goede machines. Voor elke aanschaf bekijken we wat de beste machine is voor binnen ons bedrijf en wie die het best kan leveren. Zodoende kwamen we voor deze keer uit bij de Först en Landbouwmechanisatiebedrijf Van Ginkel.'
|
'De ontwikkelingen van elektrische machines gaat hard; de laatste brandstofmotoren draaien op HVO-diesel en Aspen'
| |
|
'Dealer voor heel Nederland'
Först Nederland is een onderdeel van LMB Van Ginkel. Van Ginkel importeert de machines, maar treedt ook op als dealer. 'We hechten eraan zo rechtstreeks contact te houden met de gebruikers,' verklaart Maarten Klein namens deze leverancier. Een voordeel is volgens hem ook dat op deze manier het beoogde serviceniveau het best gegarandeerd is. Zo wil hij dat wanneer een machine defect raakt, een klant desgewenst meteen door moet kunnen met een vervangende machine. 'Er gaat nu eenmaal niet altijd alleen maar schoon hout in zo'n versnipperaar. Soms glipt er ongemerkt een stuk metaal mee. Een deel van een hek dat tegen een boom aanstaat en erin vastgroeit, bijvoorbeeld. Dat kan een behoorlijke klap geven.' Hij schetst hoe hij weleens 's avonds om negen uur nog een machine laat verwisselen, zodat de klant de volgende dag weer verder kan. 'Dat kan heel belangrijk zijn, omdat de versnipperaar een schakel vormt in een proces: er staat op het werk een hoogwerker gereed; er zijn verkeersregelaars ingehuurd. Niemand kan wachten tot een machine is gerepareerd. Wij bieden daarom gelijk een tijdelijke andere machine.' Zulke machines maken onderdeel uit van de demonstratievloot, die ook voor verhuur beschikbaar is. 'Maar verhuren op zich is voor ons geen doel. Je kunt het in de meeste gevallen beter zien als een uitgebreide demonstratiemogelijkheid.' Huren blijkt volgens Klein heel vaak te worden gevolgd door kopen. 'Onze ervaring is dat, als klanten zo'n hakselaar vaker kunnen gebruiken, ze niet blijven huren maar hem liever zelf aanschaffen.'
|
| TR8 lagers met vetsmering, foto TR8 met open kappen, toegangelijk voor onderhoud, foto Ster Boomverzorging |
|
|
| Open vliegwiel, foto Ster Boomverzorging |
|
|
| TR8 met open kappen, toegangelijk voor onderhoud, foto Ster Boomverzorging |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|