Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Veel bomen langs perrons niet met hoogwerker te bereiken

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, woensdag 23 maart 2022
154 sec


NS Stations brengt 2.800 bomen in omgeving treinstations in kaart

De afgelopen paar jaar zijn alle bomen in de omgeving van stations nauwkeurig in kaart gebracht door NS Stations. De opdracht werd uitgevoerd door Tree-O-Logic. Er werd geïnventariseerd, bomenpaspoorten werden gemaakt in de beheertool Treeasset en er werd een plan van eisen opgesteld voor het onderhoud. Dit vakblad spreekt de betrokkenen bij NS Stations en Tree-O-Logic.


NS Stations doet al het groenonderhoud op en rond de 400 Nederlandse treinstations voor partner ProRail en op de eigen terreinen. In 2018 besteedde NS Stations het groenonderhoud in vier regio's en op acht percelen Europees aan. Sinds dat jaar is Martijn Tellmann, die een achtergrond heeft als vakbekwaam hovenier, projectleider/groenadviseur bij de NS-stations.

Kastanje op station Dieren, met ernaast een eik
Kastanje op station Dieren, met ernaast een eik

Europese aanbesteding

Tellmann begeleidt het raamcontract voor het groen in de omgeving van stations. Dit is een overeenkomst voor drie jaar, met een optie tot verlenging met maximaal vier jaar. 'NS kiest voor een langetermijncontract, zodat aannemers kunnen investeren in mens en materieel. De raamovereenkomst bestaat deels uit frequentiewerk en deels uit beeldwerk. Gazons en sierplantsoenen worden op beeld onderhouden. Hagen en ruw gras worden op frequentie gesnoeid en gemaaid. Speciale aandacht gaat uit naar onkruid op perrons en andere verharding. Dit wordt volgens het contract onderhouden op A-niveau volgens de beeldsystematiek.'


'De bomen kregen voorheen niet de aandacht die ze verdienen, omdat we het bomenbestand niet volledig in kaart hadden'

Inventarisatie bomen

Tellmann: 'De bomen kregen voorheen niet de aandacht die ze verdienen, omdat we het bomenbestand niet volledig in kaart hadden. Het deel dat we wel op ons netvlies hadden, werd alleen maar opgekroond. Daarom heeft Tree-O-Logic de afgelopen paar jaar een uitgebreide boominventarisatie uitgevoerd.'


'Veiligheid heeft de hoogste prioriteit; bomen mogen nooit op het spoor of op de bovenleiding vallen'

Dennis Raamsteeboers, boomtechnisch adviseur bij Tree-O-Logic, was hierbij betrokken: 'De inspectie begon in december 2019 en liep door in 2020 en 2021. Dat gebeurde met een mobiele inspectie-unit in het kaartprogramma GeoVisia Online. We telden in totaal bijna 2.800 bomen. Ook namen we bosvakken op die binnen het eigendom van de opdrachtgever vielen. Doordat we de eigendomsgrenzen duidelijk in beeld brachten, kwamen er veel bomen bij, maar er viel ook een aantal af. De bomen op de drukke gedeelten, waar veel reizigers zijn, waren gelukkig al redelijk goed in kaart gebracht. Nu zijn daar bijvoorbeeld bomen aan toegevoegd die bij het uiteinde van perrons staan of bij parkeerplaatsen.'
Na de inventarisatie ondersteunde Tree-O-Logic groenadviseur Tellmann bij het maken van een plan van eisen voor het uitvoeren van de onderhoudswerkzaamheden aan de bomen en bosvakken.


Willem Tellmann. Bron: Jan Ritman Fotografie
Willem Tellmann. Bron: Jan Ritman Fotografie

Bomenpaspoort

Tree-O-Logic mat alle bomen in met gps en digitaliseerde ze met behulp van GeoVisia. Raamsteeboers: 'De opdrachtgever weet nu exact waar alle bomen staan. Ook hebben we in onze eigen beheertool Treeasset per boom een paspoort gemaakt, om de bomen goed te kunnen beheren. Tellmann heeft 24/7 inzage in Treeasset en kan daar naar wens data uit gebruiken. In elk bomenpaspoort staan data over de boom genoteerd. Hierbij valt te denken aan GIS-coördinaten van de standplaats, locatie-eigenschappen in zones (zoals voor het station, op een eilandperron of langs een perron), boomsoort, hoogte, kroonprojectie en stamdiameter. Maar het gaat ook om veiligheidsaspecten, zoals de afstand tot het spoor en tot de bovenleiding, de buitendienststelling die wel of niet nodig is en de inzet van veiligheidspersoneel bij onderhoud.'


Feitelijk was de inventarisatie tegelijkertijd een inspectie, waarbij Tree-O-Logic de bomen en bosvakken beoordeelde in de vorm van een boomveiligheidscontrole (BVC/VTA). Deze inspectiedata werden direct in de Treeasset-bomenpaspoorten ingevoerd. 'Veiligheid heeft de hoogste prioriteit', vertelt Raamsteeboers. 'Bomen mogen nooit en te nimmer op het spoor of op de bovenleiding vallen. Daarnaast mogen voorbijgangers en reizigers geen enkel veiligheidsrisico lopen door bomen of takken.' Risicobomen werden direct geveld; attentiebomen worden nu goed in de gaten gehouden.

'Veiligheid heeft de hoogste prioriteit; bomen mogen nooit op het spoor of op de bovenleiding vallen'

Dennis Raamsteeboers
Dennis Raamsteeboers
Tot slot staat er in de bomenpaspoorten informatie die nodig is voor de uitvoering van het onderhoud. Tellmann geeft een voorbeeld: 'Bij bomen langs perrons kun je vaak niet komen met de hoogwerker. Daarom hebben we in de bomenpaspoorten laten opnemen welke bomen klimbomen zijn en welke met de hoogwerker gesnoeid kunnen worden.' In de paspoorten staat ook vermeld op welke termijn de opdrachtgever bepaalde maatregelen opgelost wil zien. De zones met het hoogste risiconiveau hebben prioriteit bij de uitvoering van de onderhoudsmaatregelen.

Inventarisatie langs spoor

NS Stations heeft ook veel gronden in eigendom langs spoorinfra. De komende jaren worden er volgens Tellmann ook op deze plaatsen groeninventarisaties uitgevoerd. 'Maar we hebben het groen, de bomen en de bosvakken in de omgeving van stations als eerste in kaart gebracht, omdat dit belangrijk is voor de beleving van de reizigers die gebruikmaken van de stations.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER