Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Lichter werken dankzij invoerband

ADVERTORIAL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, maandag 23 december 2019
176 sec


Puma 35D-hakselaar vreet graag warrig hout

Een invoerband met meeneemtandjes en een brede invoerbak maken de Puma 35D-alleshakselaar tot een fijne machine voor de invoer van warrig en breedlopend snoeihout. Deze constructie maakt het werk minder zwaar voor degene die deze shredder bedient. Marc Reuter: 'Je hoeft het hout niet aan te duwen. Walsen en de invoerband trekken het hout naar binnen; dat maakt nogal wat uit.'

Eenvoudig invoeren dankzij de brede trechter
Eenvoudig invoeren dankzij de brede trechter

De TS Puma 35D
Technische Handelsonderneming C. v.d. Pols en Zn. BV uit Zuidland en TS Industrie zijn in Nederland in één adem te noemen. De Pols-groep voert het Duitse merk al vanaf 1981. Relatief nieuw in het assortiment is de TS Industrie Puma 35D, een alleshakselaar met een 35 pk-dieselmotor. Marc Reuter, bij Pols verantwoordelijk voor sales in Nederland: 'De Puma 35D is interessant voor en wordt dan ook veel aangeschaft door boomonderhoudsploegen. Dit type heeft een verwerkingscapaciteit van 16 cm. Er zijn ook uitvoeringen met doorgangen tussen de 11 en 23 cm. We zien dat gemeenten, hoveniers en plantsoendiensten deze alleshakselaars van TS Industrie veel inzetten.'

Brede invoerbak voor 'warrig' hout

Met 27 m3 per uur kan de capaciteit van de Puma 35D gerust groot genoemd worden. Marc Reuter heeft daar een andere visie op: 'Ja, zoveel kan de machine absoluut aan. Maar de mens die het bedient, redt dat niet. Wanneer je de Puma aan het werk zet en er doorlopend bomen inschuift, ja, dan kom je wel aan die hoeveelheid. De versnipperaar kan het wel, maar in de praktijk zegt de verwerkingscapaciteit niet zo veel. Veel interessanter voor de praktijk is niet hoe vaak er een stam of tak met een doorsnede van 16 cm in past, maar hoe 32 maal 0,5 cm wordt verwerkt, of iets met veel blad en dunne, uiteenlopende twijgjes. Want dat komt de vakman in de praktijk veel meer tegen. Daarom is de brede invoerbak zo fijn. De brede afvoerband van 40 cm pakt het groen vervolgens op en voert het richting wals. En als er iets vastloopt, laat je hem even achteruitlopen.'


'Comfort voor de gebruiker is heel belangrijk'

Hout voor- en achteruit

Comfort is belangrijk voor de gebruiker. Daarom is de houtversnipperaar Puma 35D uitgerust met een eenvoudige elektrische bediening, waarmee de richting van de band en invoerwals gestuurd kan worden. Marc legt uit: 'Alle versnipperaars en hakselaars zijn uitgerust met een rode hendel die de machine stillegt wanneer je ertegenaan leunt. Maar dat gebeurt ook als er een tak achter blijft hangen. Wanneer er een stam vastzit in de wals en een grillige tak die nog buiten de machine is achter de hendel blijft hangen, dan is het normaal gesproken lastig om die weer los te krijgen. De Puma heeft drie grote knoppen: met de rode zet je de machine stil, met de gele zorg je ervoor dat de invoerwals en invoerband vooruit gaan draaien. Maar zolang je de zwarte knop ingedrukt houdt, gaat de machine achteruit en komt het materiaal weer terug. Dan haal je die grillige tak om de veiligheidshendel eraf en kun je weer door. Dit levert groot gebruikersgemak op.'


De klepel wijkt wanneer er vreemd materiaal langskomt.

Pilotsysteem: no-stress, maar dan anders

Alle hakselaars zijn uitgerust met een eigen pilotbesturing. Deze biedt iets extra's ten opzichte van het no-stress- en ABS-systeem dat de meeste machines hebben. Marc: 'Het pilotsysteem biedt een menu waarin je kunt aangeven met welk soort hout je werkt. Je kunt drie types aangeven, van hardhout tot iets met veel twijgen en blad. Niet alle soorten hout die je verwerkt, hebben immers dezelfde capaciteit nodig. Er worden andere eisen aan het toerental gesteld en het pilotsysteem controleert of het toerental nog aansluit bij de gekozen houtsoort. Mocht de machine stilstaan, dan zorgt een uniek systeem ervoor dat de invoerwals en -band even een slag terugdraaien, zodat het mes niet vastslaat in het hout. Ook dit maakt de verwerking van het hout minder zwaar voor de machine, de mens en de motor.'


CO2-reductiesysteem

Naast de pilotbesturing is er de optie om een sensor in te bouwen die vanaf de invoertrechter naar de bediener is gericht. Als er voor de invoer geen beweging wordt waargenomen, gaat de motor stationair draaien. Zodra er weer iemand in beeld komt, werkt de motor weer op volle of ingestelde kracht. 'Dit CO2-reductiesysteem heeft de nodige voordelen', legt Marc uit. 'Minder geluid wanneer het niet nodig is, je verbruikt minder brandstof en er is dus minder CO2-uitstoot. Ook dat is aangenamer werken. Overigens hebben alle machines biohydraulische olie met een watervervuilingsgraad van nul.'


Drie jaar garantie

Marc: 'De truc van de machine - eigenlijk het TS Industries-principe voor green machines - is dat er een klepel in combinatie met een mes wordt gebruikt. De klepel is van keihard widia-materiaal en slaat het hout kapot. Zit er toch iets van ijzer of een steentje tussen het hout, dan gaat de klepel even naar achteren, waarna binnen 2 cm het mes erachteraan komt. Dit mes zit iets hoger, dus de steen of het ijzer vliegt er weer uit zonder de machine te beschadigen.'
Door heel Europa worden er zo'n 1100 machines van TS Industrie verkocht, zowel uit het green als het wood assortiment. De TS Puma 35D is uitgerust met een Kubota-dieselmotor en een in hoogte verstelbare dissel en wordt volledig gekeurd geleverd, met kenteken en drie jaar garantie. Tijdens de Groene Sector Vakbeurs toont Technische Handelsonderneming C. v.d. Pols en Zn. BV onder andere de TS Industrie Puma 35D.


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Fleetexpo
zondag 17 november 2024
Boomfeestdag plantseizoen 2024-2025
woensdag 20 november 2024
t/m woensdag 19 maart 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER