Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Nationale Bomenbank biedt ook sec nazorg bij aan- en verplanting

ADVERTORIAL
PRODUCTNIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, maandag 20 mei 2024
197 sec


'Wij ontzorgen gemeenten en groenaannemers door de nazorg uit handen te nemen'

Nationale Bomenbank groeit hard. Niet het minst vanwege het nieuwe concept waarin nazorg sec als dienst wordt aangeboden, zonder aanplant. Nieuwe directeur Gert-Jan Toonen legt uit hoe dat werkt.

Nationale Bomenbank geeft nu ook nazorg aan bomen die door andere partijen zijn aangeplant
Nationale Bomenbank geeft nu ook nazorg aan bomen die door andere partijen zijn aangeplant

Natuurlijk levert Nationale Bomenbank al jaren nazorg. Bomen in leven houden, dat is wat zij doen. Die nazorg beperkte zich doorgaans wel tot de door henzelf geplante of verplante bomen, waarbij drie jaar de standaard is en in sommige situaties gekozen wordt voor vijf jaar. Het bomenbedrijf heeft hiervoor nazorgadviseurs in dienst die de bomen bezoeken; hierover later meer. Nu is er dus ook nazorg als losse dienst. Gert-Jan Toonen is sinds 2020 in dienst van Nationale Bomenbank en maakte begin dit jaar de stap naar de functie van directeur. Hij vertelt: 'Twee jaar geleden hebben we onderzocht of wij nazorg kunnen bieden voor andere bedrijven. Bedrijven die wel bomen hebben aangeplant, maar die geen tijd of kennis hebben voor de juiste nazorg. Aanleiding hiervoor was een bestek voor nazorg dat de gemeente Rotterdam als eerste Nederlandse gemeente heeft uitgezet en dat ons is gegund.'

Nazorgadviseur

Nazorg van door andere partijen ge- en verplante bomen. Dat betekent voor Nationale Bomenbank een andere vertrekpositie: wat is de kwaliteit van de boom, hoe is de groeiplaats ingericht en voldoet deze aan de basisvoorwaarden? Nationale Bomenbank streeft naar een uitval van minder dan 1 procent en wanneer niet elke stap in het traject in eigen hand is, kun je je afvragen of dit haalbaar is. Toonen: 'We beginnen met een intake van de boom, waarbij we inderdaad kijken naar hoe de boom geplant is en of de groeiplaats naar behoren is. Wanneer we vervolgens de zorg van de boom, met garantie, op ons nemen, maakt het voor ons niet meer uit. Het voelt dan alsof we onze eigen bomen verzorgen. Die procedure verliep in Rotterdam feilloos; we zijn positief over de bomen die andere aannemers geplant hebben.'


'Wij geven behoeftegestuurd en niet frequentiegestuurd water aan nieuw geplante bomen'

Hij vervolgt: 'Omdat wij nazorg altijd al heel belangrijk vinden, hebben onze beste verplanters en aanplanters altijd al de nazorg gedaan, om zo veel mogelijk te leren. We zien in het land dat er vrij vaak frequentiegestuurd water wordt gegeven in plaats van op behoefte en wij hebben juist goede ervaringen met veel minder water geven na het individueel beoordelen van bomen. Een nazorgadviseur bezoekt regelmatig de bomen, voert een zuurstofmeting uit, kijkt naar de wortelontwikkeling en beoordeelt de groeiplaats en de boom zelf. Deze parameters maken dat wij behoeftegestuurd water kunnen geven. Sensoren zijn handig, maar zijn een hulpmiddel.'

Meer dan tienduizend bomen

'Doordat wij nu veel meer bomen krijgen, lopen we ook met veel meer mensen. In het komende groeiseizoen geven we ongeveer tienduizend bomen door heel Nederland nazorg. Dan heb je een systeem nodig dat helpt om goed inzicht te verwerven. Daarbij helpt onze GIS-afdeling; daar werkt een programmeur die voorheen nazorgadviseur was. Dat is een waardevolle combinatie die de resultaten van de beschikbare data nog beter maakt. Groenvoorzieners en gemeenten kampen met best veel uitval, weet Toonen. 'Uitval is zonde in de duurzaamheidsdiscussie die er is. De schade aan het milieu wanneer een in een aantal jaren opgekweekte boom het niet redt en vervangen moet worden, is best groot. Er moet daarom meer geïnvesteerd worden om een boom te laten leven. Daar zijn opdrachtgevers en burgers zich meer en meer van bewust en er wordt dan ook minder geaccepteerd als het gaat om het uitvallen van een aangeplante boom. Dat maakt nazorg steeds belangrijker.'


Nazorg is hiermee voor Nationale Bomenbank een opzichzelfstaande dienst en een nieuw product geworden dat de accountmanagers proactief aanbieden. De nazorg van de Rotterdamse bomen is begin 2023 gestart en Toonen is blij te constateren dat de uitval van maximaal 1 procent ook hier haalbaar blijkt te zijn. 'Wij hebben, los van de nazorg die wij op ons hebben genomen, de aannemers die in Rotterdam de aanplant vanuit de stadskwekerij uitvoeren, een workshop gegeven waarbij we vanuit ons zusterbedrijf Terra Nostra, onderzoeks- en adviesbureau, kennis hebben gedeeld. Wat wij zien in de nazorg, geven we terug aan de aannemers. Zo werken we samen met de gemeente Rotterdam aan de kwaliteit en kunnen we de uitval zo veel mogelijk beperken.'

Ontzorgen van de groenaannemer

Toonen denkt met hun nazorgproduct veel gemeenten maar ook hoveniers- en aannemersbedrijven te ontzorgen: 'In de periode dat nazorg speelt, is het vaak hoogseizoen voor deze bedrijven. Nazorg is dan iets wat weleens in de knel komt. Wij zijn specialist en doen alleen maar zaken rondom bomen. We hebben inmiddels dan ook gesproken met bedrijven die zich geholpen voelen door deze dienst.


'We combineren data uit ArcGIS met onze ervaring en gevoel. Zo worden beide steeds beter'

Omdat we nu zo veel bomen moeten verzorgen, hebben we binnen ons systeem in ArcGIS veel meer dashboards gemaakt, om meer inzicht te krijgen. Zo wordt de weersverwachting geïntegreerd en gecombineerd met een aantal andere bekende factoren, zodat we steeds beter kunnen voorspellen welke bomen nu water nodig hebben. Dat controleren we met onze ervaring en met wat ons gevoel is. Zo bouwen we steeds meer data op om ook onze automatisering slimmer te maken.' Ondanks alle digitale mogelijkheden blijft het een feit dat Nationale Bomenbank veel meer nazorgadviseurs nodig heeft. Daarvoor is zij zelf een opleiding gestart waarbij ETW'ers starten als boomcontroleur en als assistent van de meer ervaren nazorgadviseurs aan de slag gaan. 'We groeien hard en ik denk dat we de juiste dingen doen,' besluit Toonen.

Nationale Bomenbank en zusterbedrijf Terra Nostra zijn onderdeel van NBB-Groep BV, waarvan Dirk Doornenbal algemeen directeur is en Pieter-Jan de Winter financieel directeur. Nationale Bomenbank heeft twee directeuren: Olivier Copijn is directeur NBB Noord-Holland en Gert-Jan Toonen is sinds begin dit jaar directeur voor de vestigingen Amsterdam, Bleskensgraaf en Mill. Terra Nostra wordt gerund door directeur Jan Willem de Groot. Een centraal bedrijfsbureau ondersteunt beide vennootschappen en alle vestigingen op het gebied van kennis, marketing en hrm.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Fleetexpo
zondag 17 november 2024
Boomfeestdag plantseizoen 2024-2025
woensdag 20 november 2024
t/m woensdag 19 maart 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER