Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

EGO nam motortophandle-kettingzaag als referentiepunt voor accuversie

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, woensdag 28 juli 2021
350 sec


Accuversie geslaagd, krachtiger dan benzineversie

Een tophandle-kettingzaag is het lichte, professionele handgereedschap waarmee een ETW'er bomen demonteert of bijsnoeit. Hiervan bestaan inmiddels ook accu-uitvoeringen. Ego kwam op de markt met de CSX3000. Deze lichtgewicht, 3,5 kilo wegende kettingzaag heeft een bijbehorende accuhouder, die aan de klimgordel bevestigd wordt.

ETW’er Boaz Hubers test de Ego CSX3000-kettingzaag, die met de 56 V ARC-lithium-accutechnologie werkt
ETW’er Boaz Hubers test de Ego CSX3000-kettingzaag, die met de 56 V ARC-lithium-accutechnologie werkt

Boomzorg zocht Boaz Hubers van Boaz Boomzorg op. Hij is een bekende in het selecte wereldje van professionele boomdemonteurs en boomverzorgers. Hij is een ervaren ETW'er, lang, pezig, gespierd; zijn eigen gewicht bedraagt net geen 80 kilo. Met de Ego-uitrusting neemt hij nog 5,5 kilo extra mee de boom in: 3,5 kilo voor de tophandle-kettingzaag en een accupakket van bijna 2 kilo. Hij kreeg deze accumachine in gebruik van importeur Stierman de Leeuw om hem uit te testen. Van Hubers mag ik best aantekenen dat hij tot nu toe een Stihl-fan is.

De geïntegreerde breeklijn/spanningsvoorziening heeft voordelen. Oudgedienden moeten hieraan wennen
De geïntegreerde breeklijn/spanningsvoorziening heeft voordelen. Oudgedienden moeten hieraan wennen
Wat is zijn eerste indruk? 'De Ego CSX3000 is ontzettend krachtig. Hij is minstens zo krachtig als de tophandle-zaag van Stihl waarmee ik werk en die op alkylaatbenzine werkt. Ik ben zelfs geneigd te zeggen dat hij te veel power heeft. Deze machine heeft geen brandstoftank en geen accu. Dat maakt hem lichter. Hij is in elk geval veel lichter dan de tophandle-accumachine van de concurrentie van de Ego, die een insteekaccu heeft. Ook die heb ik eerder uitgetest, maar ik heb hem voorlopig in de koelkast gezet. Voor een boomverzorger als ik kan de zaag die je meeneemt naar boven namelijk niet licht genoeg zijn. Hoe lichter de machine, hoe langer mijn lijf meegaat in dit werk, zeg ik altijd.'

'Hoe lichter de machine, hoe langer mijn lijf meegaat'

De fragiel ogende klimmer moet echter wél een accupakket meezeulen naar boven. Dit lijkt in tegenspraak met wat hij vertelt. 'Nee, hoor', zo reageert hij glimlachend. 'Als je de draagriemen van dit accupakket goed afstelt, is dat gewicht niet hinderlijk. Je draagt het gewicht dan volledig op je heupen en dat merk je nauwelijks. Eerlijk gezegd hindert het gewicht mij maar weinig bij mijn bewegingen. Als ze iets aan het accupakket zouden moeten veranderen, zijn dat wat mij betreft de afmetingen. Dát zou mijn bewegingsvrijheid boven in de boom wel vergroten.'

Boaz Hubers vertelt dat Ego meerdere ETW'ers bij de ontwikkeling van dit ontwerp heeft betrokken
Boaz Hubers vertelt dat Ego meerdere ETW'ers bij de ontwikkeling van dit ontwerp heeft betrokken

Twee aandachtspunten

Zelfs voor het op snelheid komen van de zaagketting is bij de ontwikkeling van de machine rekening gehouden met het gedrag van zijn thermische evenknie. Zijn er qua ergonomie nog punten die wat Hubers betreft aangepast mogen worden? 'Ja, maar die zijn al meegenomen. Er is namelijk door meerdere ETW'ers uitgebreid nagedacht en gesproken over de ontwikkeling. Zelfs over details, waarbij persoonlijke voorkeuren vaak een rol spelen. Voor mij resteren er nu nog twee dingen: het bevestigingsoog waarmee je de machine aan je gordel hangt en de grip waarmee je de elektromotor start. Het bevestigingsoog mogen ze wat mij betreft 90 graden draaien. De machine rust dan beter tegen je been en de punten van de zaagketting rusten dan niet tegen je zaag-klimbroek. Als dat haakje iets anders staat, zoals bij de Stihl 150, hoef je ook je pols niet te draaien als je de machine loshaakt van de klimgordel. Ik gebruik hierbij geen zaagstrop. Een ander punt is het starten van de elektromotor. Anders dan bij het trekken aan een startkoord hapert de E-machine nooit als je hem aanzet.'


'Je moet een schakelaar aan de handgreep deblokkeren en inschakelen'

Dit is een kwestie van een groene schuifschakelaar aanzetten. Vervolgens moet je een schakelaar aan de handgreep deblokkeren en inschakelen; dat zijn twee aparte handelingen. Bij een thermische versie heb je het gas geven en deblokkeren met één volle hand in één beweging onder controle. Je andere hand gebruik je om met het startkoord de motor te starten.' Ook hier benadrukt Hubers dat het maar net is waaraan je gewend ben geraakt. Verder ligt de machine met kettingrem volgens hem gewoon prettig in de hand. Naast de traditionele kettingrem is er ook een elektrische kettingrem, een noviteit waarvan ontwikkelaars dankbaar gebruik konden maken dankzij het elektrificeren.

Na inschakelen zijn er twee aparte handelingen aan het handvat nodig voor het deblokkeren en om de ketting te laten lopen/gas te geven. Dit vergroot de veiligheid
Na inschakelen zijn er twee aparte handelingen aan het handvat nodig voor het deblokkeren en om de ketting te laten lopen/gas te geven. Dit vergroot de veiligheid

Motorzaagstrop

Het regent en waait nogal tijdens het bezoek aan Hubers in Heiloo, waar hij aan het werk is. Voor hem is dat voldoende reden om de geplande demonstratie 'boom demonteren', zoals hij dat noemt, af te gelasten. 'Veiligheid staat altijd voorop', zegt hij. 'Stammen en takken zijn glibberig door de regen; dat zorgt voor extra veiligheidsrisico's.' Naast de standaard veiligheidshelm en zijn klimzaagbroek is veiligheid een belangrijk issue voor de ETW'er. Schertsend zegt hij dat hij zich dankzij zijn klim- en tevens veiligheidslijnen plezieriger met een kettingzaag in de kruin van een boom beweegt dan op de grond. Het ruggedragen accupakket is uiteraard met een kabel verbonden aan de tophandle-zaag.


Betekent die extra gele verbinding een hindernis voor hem? 'Ja', zegt hij resoluut. 'Maar ik benadruk wel dat wij als klimmers heel erg gewend raken en gehecht zijn aan onze eigen machine en werkwijze. Ik ben ervan overtuigd dat ETW'ers die de opleiding volgen en leren met dit systeem te werken die kabel niet als een belemmering zien.' Daar komt nog iets bij: de gele verbindingskabel is op innovatieve wijze verwerkt in het veiligheidssysteem voor de boomverzorger. Traditioneel bevestigt een ETW'er zijn machine tijdens de klim in de kruin en tijdens rust aan zijn klimgordel. Als de boomtop of takken de kettingzaag tijdens het zagen, bijvoorbeeld na klemmen, een impuls naar beneden geven, zodat hij valt, breekt de zogenoemde motorzaagstrop naar de klimgordel. Hierdoor storten man en machine niet gezamenlijk naar beneden. De kettingzaag valt niet op de grond, omdat hij blijft hangen.

'Klimmers raken gewend en zijn gehecht zijn aan hun eigen machine en werkwijze'

Gele breeklijn

Hubers bekent dat hij doorgaans niet met zo'n breekstoplijn aan de machine werkt. 'Ik laat de kettingzaag vallen als er iets misgaat. Mijn lijf is me meer waard dan de machine. Ten slotte krijgt je lichaam ook een opdonder als een tak de zaag raakt en de lijn onder invloed van een kracht van circa 60 kilo breekt. Ik accepteer het risico dat de zaag op de grond valt en ik een nieuwe zaag moet kopen. Dit is mij in de afgelopen tien jaar slechts tweemaal overkomen.' Zo heeft Hubers over de geïntegreerde breeklijn/spanningsvoorziening zijn eigen mening, die hij baseert op zijn gevoel. Hij vertelt dat de kettingzaag na breken onder invloed van krachten aan het harnas van het accupakket blijft hangen: 'Best wel slim bedacht. Hiervoor heeft Ego mensen uit de praktijk bij de ontwikkeling van de nieuwe machine betrokken. De meningen over de integratie verschillen nogal. Maar nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat het absoluut geen belemmering is wanneer een ETW'er hiermee vanaf het begin leert werken. De integratie betekent hier namelijk minder veiligheidslijnen.'


Als je de accu's volledig op je heupen draagt, ervaar je dat nauwelijks als extra gewicht
Als je de accu's volledig op je heupen draagt, ervaar je dat nauwelijks als extra gewicht

Anderhalf uur

Hubers werkt als klimmer voornamelijk bij particulieren. Hij vindt de standtijd van het accupakket dat hij bijgeleverd kreeg toereikend: 'Ik zaag er bijna anderhalf uur mee. Bij mij voelt dat misschien anders dan bij boomverzorgers die productie draaien en vanuit een hoogwerker weken. Ik ben het gewend dat de zaag af en toe naar de grond moet om brandstof te tanken. Een vol accupakket ophijsen is dus geen extra moeite.' Boaz Hubers werkt met de 4,0 Ah 56V-lithiumionaccu, de BA2240T. Volgens Ego is dit de eerste 56 V 4Ah-accu die in de sector in gebruik is. Met slechts veertien cellen is dit een zeer compacte accu. De onderneming vermeldt dat deze accu's beschikken over:
- 40 procent meer vermogen dan de 36V-accu van de marktleider;
- de Keep Cool-technologie (patent aangevraagd). Hiermee wordt elke accucel gekoeld, ter verlenging van de levensduur;
- een vermogensbeheersysteem (patent aangevraagd). Dit beschermt de accu tegen omgevingsinvloeden;
- een geïntegreerde accupeiling, die het resterende vermogen in de accu toont;
- een snelle oplaadtijd: met snellader binnen 35 minuten, met standaardlader binnen 80 minuten.


Voordelen

Geen lawaai, geen stank en ook het voordelig werken met zo'n elektrische tophandle-zaag, dat zijn de zaken die Hubers als voordelen noemt. 'Als particulieren weten dat je elektrisch werkt, bieden ze meestal een stopcontact voor je acculader aan. Ik heb nog nooit een milieubewuste klant gehad die met een tankje alkylaatbrandstof kwam aanzetten. Absoluut handig zijn de twee led-indicatoren op de zaag. Ze verklikken dat er nog 10 procent accucapaciteit is en dat de kettingolie moet worden aangevuld. Over de onderhoudskosten kan ik nog maar weinig zeggen. Overigens gaan de thermische tophandle-kettingzagen bij mij maar één jaar mee, veel korter dus dan de grotere kettingzagen. Ik vernieuw ze zodra ze een mankement vertonen. Inruilen doe ik nooit.'


Voor professionele zagers zoals Hubers zijn de brandstofkosten een enorme kostenpost

'Ik denk dat deze elektrische zagen bij mij net zo lang meegaan als die op brandstof.' Het blijkt dat voor professionele zagers zoals Hubers de brandstofkosten een enorme kostenpost zijn; volgens een insider kan dit voor een zzp'er oplopen tot 3.000 à 4.000 euro per jaar. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de kostbare, maar schone (alkylaat)brandstof die gemeentes vaak voorschrijven bij werkzaamheden. Ziet Hubers ook nog nadelen aan de toepassing van accu's in de tophandle-zaag in het algemeen? Hij knikt: 'Juist die geluidloosheid. Burgers associëren het ronkende geluid van een traditionele kettingzaag met gevaar. Daardoor blijven ze uit de buurt. Bij zo'n stille tophandle-zaag is het dus extra opletten voor de man op de grond dat toevallige passanten tijdens het snoeien niet in de gevarenzone komen.'

Naast de traditionele kettingrem heeft de machine ook een elektrische kettingrem
Naast de traditionele kettingrem heeft de machine ook een elektrische kettingrem

Ontwikkelingstraject

Het Chinese merk Ego is alweer zes jaar op de Europese markt. Het heeft veel tijd en geld gestoken in de ontwikkeling van deze tophandle-zaag. In meerdere ronden zijn de behoeften van de relatief smalle doelgroep van ETW'ers geïnventariseerd als het gaat om de ideale accu-tophandle-zaag. Na de bouw en later het doorvoeren van aanpassingen op basis van suggesties uit de praktijk, werd in vele ontwikkelingsrondes gevraagd naar feedback. Ego-accountmanager André Kors is trots op de aanpak: 'Er is uitstekend over nagedacht en geluisterd naar de doelgroep. We praten hier niet over een machine met volumedoelstellingen qua afzet, maar over het Ego-paradepaard in de boomverzorgingssector. Er wordt door een specifieke groep boomverzorgers mee gewerkt; die kan hiermee uitstralen dat er uitstekend te werken valt met accukettingzagen. Over het indringen van vocht hoeft een professional zich geen zorgen te maken. De machine is als IPX5 geclassificeerd. Dat betekent dat er geen schade optreedt als je hem gedurende drie minuten bespuit met 12,5 liter water per minuut, onder verschillende hoeken, vanaf een afstand van 3 meter.'


EGO CSX3000 professionele accutophandle-kettingzaag

Bladlengte: 30 cm
Kettingsnelheid: 20,0 m/s
Spanningsniveau: 56 V
Gebruiksduur 2,5 Ah: tot 90 min.
Gebruiksduur 4,0 Ah: tot 186 min.
Gebruiksduur 5,0 Ah: tot 265 min.
Gebruiksduur 7,5 Ah: tot 375 min.
Kettinggeleider: AG1200
Kettingtype: AG1200
Oliereservoir: 200 ml
Kettingrem: ja, mechanisch en elektronisch
Geluidsclassificering: 88 dB(A)
LpA/LWA: 98 dB(A)
Trillingen: 1,7 / 2,2 m/s
Ketting spannen aan de zijkant
Gewicht zonder accu: 3,5 kg
Motortype: borstelloos
Garantie CSX3000: 3 jaar
Garantie accupakket: 2 jaar

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Fleetexpo
zondag 17 november 2024
Boomfeestdag plantseizoen 2024-2025
woensdag 20 november 2024
t/m woensdag 19 maart 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER