Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Chippen doe je voortaan met een Axsel!

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Sylvia de Witt, maandag 18 maart 2019
278 sec


Uitbreiding chippersprogramma zonder te investeren in hoge ontwikkelingskosten door nieuwe samenwerking

Kwaliteit, no-nonsense, servicegericht, eenvoud, kwaliteit, betrouwbaar en innovatief. Dit zijn de kernwoorden die het merk Axsel van Hencon Forestry omschrijven. De nieuwe naam, die het oude merk Dutch Dragon vervangt, is per 1 december van kracht. Dit geldt ook voor de strategische samenwerking met de Italiaanse fabrikant Pezzolato. 'Dat heeft onder meer als voordeel dat wij in bepaalde landen waar Pezzolato een dealerschap heeft, ook onze machines kunnen aanbieden onder onze eigen naam', zegt general manager Dirk-Jan Winkelhorst.


Hencon is al meer dan vijftig jaar fabrikant van machines voor de zware industrie en de komende jaren blijft dit bedrijf groeien in de aluminium-, bosbouw- en mijnindustrie met mobiele en stationaire oplossingen. Hencon Forestry is de afgelopen tijd druk bezig geweest met de ontwikkeling van het nieuwe merk Axsel, dat sinds 1 december 2018 op de markt is. Axsel staat voor een solide assortiment bosbouwmachines voor het verzamelen, versnipperen en frezen van bomen en restmateriaal. Eerder stonden de machines van Hencon Forestry bekend onder de naam Dutch Dragon.

'We wilden het merk personifiëren. Een Duitser zal dan zeggen: Hol mal den Axsel'

Machine personifiëren

Waarom een naamsverandering, kun je je afvragen. Nou, daar heeft general manager Dirk-Jan Winkelhorst een goede verklaring voor. 'Als het gaat om het aanschaffen van nieuwe machines oriënteren klanten zich allereerst op het internet. De eerdere naam Dutch Dragon was online niet of nauwelijks te vinden. In Nederland was dit merk wel bekend, maar daarbuiten had het geen grote naamsbekendheid. Daarbij: als je Dutch Dragon googelt op afbeeldingen, dan stuit je op allerlei hennepsoorten en hiermee wil je niet worden geassocieerd. Pas op pagina drie kom je een chipper van Hencon tegen. Of er wordt gevraagd of de machines soms in China worden gemaakt.'
Al met al bleek Dutch Dragon dus niet de meest ideale naam. De nieuwe naam moest kort en krachtig zijn en zijn oorsprong hebben in de bosbouw.
Winkelhorst: 'Het woord "aks" (bijl) zit erin, maar ook het Duitse woord "Achse", dus de as van een voertuig. We hebben ook gekeken wat je tegenkomt wanneer je deze namen ingeeft op internet. Dat was prima. Daarbij was de URL ook nog vrij en is Axsel in iedere taal uit te spreken. Ook wilden we het merk personifiëren. Een Duitser zal dan zeggen: Hol mal den Axsel. Een mooie verpersoonlijking van de machine.'


'De markt vraagt van alles. Moeten we dat zelf ontwikkelen of kunnen we met iemand samenwerken?'

De markt vraagt van alles

Ook krijgen de machines met de nieuwe naam een andere kleurstelling. Waren de kleuren eerst groen met geel, nu worden de kleuren lichtgroen en donkergroen gevoerd.
Er zijn een aantal nieuwe modellen en een aantal bestaande modellen, maar alles wat nu gebouwd wordt, valt onder de nieuwe naam en krijgt de nieuwe kleurstelling. Tegelijkertijd met de nieuwe naam en de gewijzigde kleurstelling krijgen de bosbouwmachines ook een andere typeaanduiding. De types heten niet langer EC, maar AX. De EC10075, de grootste Axsel-chipper, heet nu dus AX10075.


Tekst loopt verder onder de afbeelding

Dirk-Jan Winkelhorst, general manager Hencon Forestry
Hencon Forestry heeft volgens Winkelhorst een beperkt programma. 'Maar de klant wil altijd meer en dan krijgen wij de vraag of we er nog verschillende dingen bij kunnen bouwen. Dat is technisch allemaal mogelijk, maar de vraag is altijd: hoeveel ga je ervan verkopen? En hoe hoog zijn de ontwikkelingskosten? De aantallen zijn niet zo hoog dat je daarvoor veel kunt investeren in de ontwikkeling van nieuwe machines, maar de markt vraagt wel van alles. Wat doen we dan? Moeten we ze zelf ontwikkelen of zouden we met iemand kunnen samenwerken?'
Dit laatste was het geval. Hencon zocht naar samenwerking om het programma chippers uit te breiden zonder te investeren in hoge ontwikkelingskosten en kwam uit bij Pezzolato in Italië.
Pezzolato werd uitverkoren omdat het de enige fabrikant is met een complete lijn chippers. De samenwerking houdt in dat Hencon een groot aantal Pezzolato-drumchippers onder de merknaam Axsel gaat vermarkten.


'Wij vullen elkaar mooi aan; wat de één niet heeft, kan de ander leveren'

Dual distribution

In het begin had Hencon Forestry nog het idee: we zijn toch elkaars concurrenten. Maar beide fabrikanten hebben verschillende systemen. De machines die Hencon levert, zijn chippers die op hoge toeren draaien en de machines van Pezzolato zijn laagtoerige machines. Er is dus eigenlijk geen sprake van veel concurrentie. 'Wij kunnen elkaar mooi aanvullen', vindt Winkelhorst dan ook. 'Wat de één niet heeft, kan de ander leveren.'
In Europa ontstaat hierdoor duale distributie, zowel via het Hencon- als het Pezzolato-dealernetwerk.
Dit houdt in dat Hencon machines van Pezzolato kan bestellen in Italië en dat deze worden geleverd in de Axsel-kleuren en onder de naam Axsel. 'Dit heeft als voordeel dat wij in bepaalde landen waar Pezzolato een dealerschap heeft, onze machines ook kunnen aanbieden onder onze eigen naam. Dan gaat het naast elkaar lopen. Het betekent dus niet dat wij Pezzolato-machines kopen en die alleen in een ander kleurtje laten spuiten. Het kan ook zijn dat we bepaalde specificaties willen hebben; die worden dan ingebouwd naar onze wens. Het is ook mogelijk dat een machine iets afwijkt van een Pezzolato-machine.'


Sterk in service

Pezzolato en Hencon Forestry hebben dezelfde no-nonsense-instelling; er is een klik. 'We passen echt bij elkaar', meent Winkelhorst. 'Pezzolato bouwt goede machines, maar veel klanten vroegen zich af waar ze heen moesten voor service. Dat was eigenlijk een manco. Wij zijn daar wél heel sterk in, dus daarin vullen wij elkaar goed aan. En we zijn niet aan Nederland gebonden.'
De eigen machines worden in Nederland gebouwd, maar Winkelhorst sluit niet uit dat Pezzolato in Italië bepaalde onderdelen bouwt die door Hencon worden aangeleverd. 'We hebben bijvoorbeeld klanten die een invoertafel met een invoerketting willen. Die hebben we niet standaard in het programma; Pezzolato zou die dan kunnen bouwen.'
Winkelhorst heeft in januari ook een aantal tekeningen van machines meegenomen naar Italië met de vraag of Pezzolato die voor hen kan bouwen, omdat Hencon het vrij druk heeft op het moment. 'Misschien heeft Pezzolato een plekje vrij in de productie.'


Dezelfde motoren

Meer dan tien bestaande modellen dragen inmiddels de naam Axsel. 'De kleinere versnipperaars worden altijd in serie gebouwd, vanwege het inkoopvoordeel. Maar klanten vroegen weleens om een iets kleinere of iets grotere versnipperaar. Die kleinere kunnen wij uiteraard ook bouwen, maar dan is hij net zo duur als de iets grotere, omdat ze per stuk worden gebouwd. Samen met Pezzolato is er meer volume; daardoor kunnen bepaalde modellen voor betere prijzen worden aangeboden. Bij de grotere versnipperaars gebruiken Pezzolato en Hencon dezelfde motoren. Het moet nog uitkristalliseren, maar misschien kunnen we samen een inkoopvoordeel realiseren. Er zijn redelijk wat aanbieders van grotere houtversnipperaars, maar de markt is relatief klein in vergelijking met die van auto's of tractoren. Het is niet efficiënt om iedere keer zelf het wiel te gaan uitvinden. Bij Pezzolato zitten zes engineers die alleen maar bezig zijn met de ontwikkeling van versnipperaars. Hencon heeft vijftien engineers, van wie er twee werken aan de ontwikkeling van versnipperaars; de anderen richten zich op de andere Hencon-producten. De twee hier en de zes in Italië kunnen fantastisch met elkaar overleggen over nieuwe ideeën.'


Tekst loopt verder onder de afbeelding

Mr Giacomom Puppo, commercial director Pezzolato

Bier met schuim

Naast de nieuwe merknaam en de samenwerking met Pezzolato heeft Hencon Forestry zijn John Deere-verkoopgebied kunnen uitbreiden naar een groot deel van Duitsland. Sinds 1 december is Hencon Forestry officieel dealer van John Deere-bosbouwmachines in specifieke delen van Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts en Saarland. 'Dit betekent een forse uitbreiding van het bedrijf', zegt Winkelhorst. 'In Nederland wordt jaarlijks zo'n 1,3 miljoen kuub hout geoogst. Het gebied in Duitsland dat Hencon erbij krijgt, is goed voor zo'n 6 miljoen kuub hout. De komende jaren zijn er dus enorme groeimogelijkheden voor ons. Wij hoeven niet steeds groter te worden, maar we zaten zeg maar tussen bier en schuim: op bepaalde plekken zat één medewerker voor wie er te veel werk was, maar voor twee medewerkers was er net te weinig werk. Nu groeien we door en kunnen we er een tweede medewerker naast zetten. Dan is er bier met schuim.'


En dan is er nog het allerlaatste nieuwtje. Sinds 2009 is Hencon Forestry onderdeel van Hencon in Ulft, maar deze tak zat altijd in een soort noodgebouw. 'Per februari gaan we verhuizen naar een nieuw pand, 700 meter verderop. Dat is voor de komende drie jaar gehuurd. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk bij het moederbedrijf opnieuw een uitbreiding zal worden gebouwd', zo besluit Winkelhorst zijn verhaal.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Fleetexpo
zondag 17 november 2024
Boomfeestdag plantseizoen 2024-2025
woensdag 20 november 2024
t/m woensdag 19 maart 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER