Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Jubilerend Jo Beau laat grote, gele M600 GORILLA op rupsbanden los tijdens de Agribex

ADVERTORIAL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, maandag 22 januari 2024
160 sec


Compactheid blijft behouden

Dat Jo Beau behoorlijk uitpakte met een stand op de Agribex in Brussel, mag geen verrassing heten. De 25-jarige Belgische onderneming, producent van houtversnipperaars, liet de kans niet schieten zich goed te presenteren vanwege hun jubileum. Hun nieuws betrof de introductie van de Jo Beau M600 GORILLA. Ze breiden daarmee hun productrange verder uit.


De Jo Beau M600 GORILLA is de vervolgstap op het type Jo Beau M500, het paradepaard waarmee inmiddels veel hoveniers in België en Nederland positieve ervaringen hebben opgedaan. Snel aankoppelen achter je werkbus is met de Highway-versies ook een optie, zoals hier bij de onderstaande M400 Highway-versie.

De M400 Highway-versie
De nieuwste houtversnipperaar draagt de krachtige naam GORILLA en is bestemd voor hoveniers. Ook deze werkt met de Jo Beau Trommeltechnologie, een concept dat 25 jaar geleden werd ontworpen door de fabrikant. Voor deze machine is dat allemaal net een tikkie zwaarder, groter en anders uitgevoerd. Directeur Christophe Beauprez vertelt tijdens de receptie in de beursstand en voorafgaande aan de onthulling desgevraagd: 'We begeven ons hiermee niet in het segment van grote en logge houtversnipperaars. Onze GORILLA laat zien dat je ook met onze compacte machines vrij dikke stammen kunt versnipperen. Hier gaat het om diameters tot twintig centimeter, maar we adviseren maximaal achttien centimeter. Ruim vier jaar hebben we aan deze machine gewerkt en na beproevingen zijn er steeds verbeteringen doorgevoerd.'

Christophe Beauprez
Nadat Beauprez samen met zijn vader, zichtbaar trots, de machine onthuld heeft door het doek weg te nemen, staat er een houtversnipperaar te pronken op een verstelbaar onderstel met rupsbanden. Beauprez licht toe: 'Hierdoor kun je toch door smalle ingangen met de versnipperaar naar het werk rijden, in plaats van andersom. Deze machine kun je door ingangen van tachtig centimeter breedte sturen. Daarnaast kun je dankzij de rupsen er gemakkelijk mee heuvelopwaarts rijden. Ik vind beide belangrijke machine-eigenschappen voor een hovenier. De afzonderlijke diagonaal uitschuifbare rupsen, uitgebracht onder de naam Stabilizing X-tracks, maken het mogelijk om de machine compact maar toch stabiel op te stellen. Dit systeem laat ook toe je met deze houthakselaar op schuine vlakken en hellingen te begeven. Daarbij kun je de machine alsnog horizontaal houden tijdens het hakselen zelf. De maximale spoorbreedte van de rupsen bedraagt 140 centimeter.

De machine staat op Stabilizing X-tracks-rupsen
'En er zijn nog twee belangrijke noviteiten aan deze machine. De invoertrechter laat zich namelijk hydraulisch naar boven en beneden bewegen. Bij zware takken of stammen hoef je dan minder hoog te reiken. Deze kun je met de bijbehorende console radiografisch bedienen. Tot dusverre kenmerkten onze machines zich door de afwezigheid van afzonderlijke invoerrollen die takken en/of stammen naar binnen trekken. De GORILLA heeft dit wel. En dat is in de vorm van een hydraulisch aangedreven horizontale bovenrol die het hout grijpt. Tevens hebben we de machine uitgerust met een antistresssysteem. Dit grijpt autonoom in bij het snipperproces als je de machine te zwaar belast. De invoeropening van de trechter meet 680 x 620 millimeter. De GORILLA kan met gemak stammen van een maximale diameter van achttien centimeter verwerken. Het versnippergedeelte, conform de Jo Beau Trommeltechnologie hebben we een breedte gegeven van 55 centimeter. De gemiddelde versnippercapaciteit ligt op 17,65 kuub per uur, waarbij de gemiddelde verwerksnelheid op veertien meter per minuut ligt,' besluit Beauprez.

Hydraulisch beweegbare invoertrechter

Vanguard EFI-tweecilinder

De documentatie vermeldt dat Jo Beau op deze M600 GORILLA voor de krachtige 40 pk Vanguard EFI koos. Dit is een tweecilinder-benzinemotor met cycloonfilter, conform de nieuwste ecologische technologie. Hierbij staat EFI voor Elektronische Benzine Inspuiting. De gestuurde brandstofinspuiting is gekoppeld aan de belasting van de motor. Hierdoor ontstaat een aantal voordelen, zoals:
>meer koppel, betere prestatie onder belasting;
>stabieler toerental;
>25 procent minder benzineverbruik (afhankelijk van de werkcondities);
> betere verbranding met minder uitstoot;
> geen choke meer;
> lager geluidsniveau;
> kans op lekkende carburator tijdens transport nihil.


De Vanguard-40pk-motor

Jo Beau Trommeltechnologie

De reeds 25 jaar bestaande Jo Beau Trommeltechnologie trekt zowel takken als het bijhorende groen op ergonomische wijze naar binnen en chipt ze. Bij deze nieuwste machine helpt het boven/horizontaal gemonteerde Jo Beau Grip-systeem een handje De machine werpt de houtsnippers daarna met hoge snelheid en kracht uit. Jo Beau was destijds de eerste producent met een messentrommel met tegenmes op compacte machines, waarbij sprake is van een boveninvoer van de takken. De slijpsnede van de messen zorgt voor het binnentrekken van het hout. 'Het geheim hierbij,' zo licht productmanager Menno Plooij toe, 'zit in een scherpe messenset én de correcte hoek waaronder die geslepen is. Het hout wordt geknipt op een tegenmes. Dat mes is tot viermaal draaibaar voordat uitwisseling met een nieuw exemplaar nodig is. Het hout wordt tot ongeveer zes millimeter geknipt. Vervolgens worden de chips door middelpuntvliedende kracht uitgeworpen, tot circa zeven tot acht meter ver. Uiteraard maak je hierbij gebruik van een draaibare uitblaaspijp. Deze kan nooit in de richting wijzen van degene die de machine met takken voedt.

Menno Plooij; meer info op www.jobeau.nl - 06/83 44 24 20
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Fleetexpo
zondag 17 november 2024
Boomfeestdag plantseizoen 2024-2025
woensdag 20 november 2024
t/m woensdag 19 maart 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER