Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Bomen moeten wijken voor autoverkeer Diemen-Zuid

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hanneke Tax, woensdag 23 augustus 2023
49 sec


Kapvergunning voor 77 bomen: busbaan wordt verkeersader

In Diemen-Zuid wordt de busbaan opengesteld voor verkeer: het wordt de autoroute door de wijk. Buurtbewoners wilden hun rustige buurt behouden en gingen tot de Raad van State in verzet tegen de verkeersader, maar konden het plan niet tegenhouden. De herinrichting gaat niet alleen ten koste van rust, het kost bovendien de kop aan tientallen bomen.

De busbaan moet een autoroute worden. Voor de aanleg daarvan worden tientallen bomen gekapt
De busbaan moet een autoroute worden. Voor de aanleg daarvan worden tientallen bomen gekapt

Dit deel van Diemen-Zuid is een rustige wijk waar een busbaan en fietspaden de doorgaande verkeersroute vormen. Maar na de aanleg van de naastgelegen wijk Holland Park blijkt de doorgaande route elders langs de wijk te krap. De busbaan moet daarom een doorgaande weg worden - wel met maximumsnelheid van 30 km per uur - en er wordt een extra rotonde aangelegd.

Verkeer(d)

Voor de buurtbewoners betekent dit niet alleen dat er veel meer autoverkeer door hun wijk zal gaan rijden, maar ook dat een flink aantal bestaande bomen gekapt moet worden vanwege de werkzaamheden aan de weg. De buurtgroep Verkeer(d) Diemen-Zuid had vooral bezwaar tegen de ongewenste verkeersdrukte.
De Raad van State veroordeelde de gemeente weliswaar voor het betalen van de proceskosten, maar 'de rechtsgevolgen van het besluit' mogen in stand blijven. Praktisch betekent dit dat het plan voor de autoroute doorgaat.


Kappen maar

In de plannen voor de herinrichting staat dat er 170 nieuwe bomen worden aangeplant. Toch moeten er eerst ongeveer vijftig bestaande bomen worden gekapt en zo'n dertig verplaatst. De benodigde vergunningen hiervoor zijn al aangevraagd. Het werk zal in oktober beginnen, meldt de gemeente.


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Cees havekotte
Tuesday 5 September 2023
Dit is verkeer dat nu of langs kruidenhof/ schelpenhoek, of akkerland/Roggekamp/bomenrij naar het centrum rijd, en daar een woonerf (en niet met aangepaste snelheid)als doorgaande route ( moet) neemt. Ik denk dat de busbaan kortere route geeft, en minder overlast geeft

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Internationale bosbouwbeurs
donderdag 19 juni 2025
t/m zaterdag 21 juni 2025
Open dag ETW-opleiding
zaterdag 21 juni 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER