Weijtmans: 'Door te fuseren kunnen we efficiënter en duurzamer werken' |
|
|
|
|
| 217 sec |
Boomrooierij Weijtmans en Kuijpers bomenrooibedrijf in Son gaan fusie aan
Boomrooierij Weijtmans in Udenhout en Kuijpers bomenrooibedrijf in Son fuseren per 1 januari 2023. Kuijpers, dat al per maart 2022 in handen was van Weijtmans, behield in eerste instantie zijn naam en een grote mate van zelfstandigheid. Daar komt nu dus verandering in. 'Deze fusie zal nog meer synergie uit het bedrijf halen,' aldus directeur-eigenaar Kees Weijtmans.
Weijtmans: 'Met een vestiging in Son zijn we dichter bij ons werkgebied gevestigd' |
Kuijpers bomenrooibedrijf en Boomrooierij Weijtmans waren voor de overname in maart dit jaar geen vreemden voor elkaar. Boomrooierij Weijtmans huurde wel eens een verreiker van Kuijpers bomenrooibedrijf en ze trokken samen op in de houthandel. Na de overname in maart dit jaar had Boomrooierij Weijtmans aanvankelijk het idee om de twee los van elkaar in stand te houden. Het idee was dat het wellicht volstond dat Boomrooierij Weijtmans er een filiaal bij kreeg op een locatie vlak bij werkgebied Eindhoven - Meierijstad (vanuit Udenhout al gauw drie kwartier rijden met de vrachtwagen) en dat Kuijpers bomenrooibedrijf zijn marktpositie kon versterken met zo'n grote broer die beschikt over treeworkers, zagers en telekranen. Met naams- en personeelsbehoud bleef Kuijpers bomenrooibedrijf met name voor lokale klanten herkenbaar.
De fusie
De twee familiebedrijven zijn desondanks enorm naar elkaar toe gegroeid in een korte tijd, waardoor fuseren voor de hand ligt. Per 1 januari 2023 gebeurt dat. In aanloop naar de fusie wordt er boekhoudkundig afgesloten en worden de lopende contracten van Kuijpers bomenrooibedrijf overgezet naar Boomrooierij Weijtmans. Kees Weijtmans legt uit: 'We hebben ruim acht maanden intensief samengewerkt door het uitwisselen van materieel en mensen op projecten van ons allebei. Gaandeweg zijn we, ook in nauw overleg met onze managers en projectleiders, tot de conclusie gekomen dat we nog meer synergie kunnen creëren tussen beide bedrijven door een fusie: we kunnen efficiënter en duurzamer werken, vooral doordat we dichter bij ons werkgebied gevestigd zijn. Geheel samengaan scheelt veel administratieve rompslomp en andere vormen van ineffectiviteit,' legt Weijtmans verder uit. 'Het is efficiënter om met één planning te werken en al het personeel en het materieel daarin samen te voegen dan om voortdurend twee planningen naast elkaar te moeten leggen.'
Het bedrijf in Son heet per 1 januari Boomrooierij Weijtmans en zal fungeren als tweede vestiging. De medewerkers van Kuijpers zullen vanuit Son blijven werken en de directeur-eigenaar van Kuijpers bomenrooibedrijf, Hein Kuijpers, wordt na de fusie projectleider bij Boomrooierij Weijtmans. De medewerkers van Kuijpers bomenrooibedrijf, vijf in totaal, staan allen achter de fusie. Weijtmans: 'Boomrooierij Weijtmans heeft tien kantoormedewerkers die zich volledig toeleggen op organiseren en communiceren. Werkvoorbereiding is voor een deel van hen een voltijdtaak. De medewerkers van Kuijpers bomenrooibedrijf erkennen dit hoge organisatieniveau en zien ernaar uit om daarvan gebruik te kunnen maken.'
| Door de fusie voegt Weijtmans een verreiker en chipper, als ook twee vrachtwagens in de Euro 6-klasse toe aan zijn machinepark |
|
|
Son als ideaal innamepunt voor groen
De vestiging in Son is ideaal als innamepunt om snoeihout te lossen en groenafval op te slaan. Ook beschikt het bedrijf over een verreiker en een chipper. Hier wordt groenafval verwerkt tot biomassa voor twee energiecentrales in Eindhoven.
Inzet op elektrisch
Boomrooierij Weijtmans zet vol in op een elektrisch machinepark, evenals op de elektrificering van alle 22 vrachtwagens. 'In het kader van de verduurzaming van materieel beschikken we al over een 16 tons volledig elektrische mobiele kraan en eind maart komen er twee nieuwe, volledig elektrische DAF XD's, waar we een bak en laadkraan op bouwen,' vertelt Weijtmans. 'Hiermee kunnen we volledig uitstootvrij ons materiaal laden en vervoeren. In maart komen er ook twee elektrische Volkswagen LD-bussen bij. In het derde kwartaal van 2023 volgt nog een volledig elektrische DAF LF met een 28 meter hoogwerker.'
|
|
'Het plan is om ook zonnepanelen met accuopslag in Son aan te leggen'
| |
|
Zelf stroom opwekken, wellicht ook in Son
Aangezien Boomrooierij Weijtmans van plan is om heel zijn machinepark zo spoedig mogelijk te elektrificeren, is het bedrijf bezig om 4700 zonnepanelen te laten plaatsen op zijn locatie in Udenhout. Daarbij wordt een situatie gecreëerd van dubbel grondgebruik: de zonnepanelen worden bevestigd op een stellage waar alle vrachtwagens en kranen onderdoor kunnen rijden. Hierdoor wordt het mogelijk dat alle vrachtwagens en kranen met zonne-energie eenvoudig kunnen worden opgeladen.
De zonnepanelen leveren veel meer op dan het verbruik. 'We zijn van plan om een energieopslag van 10 megawatt aan te leggen in Udenhout. De stroom die we overdag opwekken, willen we 's avonds en 's nachts aanwenden,' vertelt Weijtmans. 'We zijn van plan om vanuit ons elektriciteitsoverschot te leveren aan het bedrijf naast ons, dat beschikt over een park met zo'n tachtig vrachtwagens. Maar ook aan de auto's van bewoners uit de nabijgelegen nieuwbouwwijk.'
Gezien de landelijke opdrachten van Boomrooierij Weijtmans is het efficiënt om een tweede oplaadpunt te hebben. 'We hebben contact gelegd met de gemeente voor een omgevingsvergunning. Want daar willen we ook zonnepanelen gaan leggen met accuopslag, zodat we alle stroom die we nodig hebben, zelf op kunnen wekken. Het resultaat zal zijn dat we in de nabije toekomst op echte groene energie rijden en werken. En niet op een greenwash-achtig alternatief, zoals waterstof, dat in het productieproces alsnog bijdraagt aan de CO2-uitstoot.'
Uitbreiding machinepark en personeelsbestand
De voordelen van Kuijpers zijn niet alleen de gunstige geografische ligging, de mogelijkheden voor groenopslag en de aanleg van een eigen stroomvoorziening. Het bedrijf heeft ook een jong machinepark. Zoals gezegd was er al sprake van intensieve samenwerking en materieeluitwisseling, maar door de fusie wordt het wagenpark van Weijtmans officieel uitgebreid met twee vrachtwagens in de Euro 6-klasse. Weijtmans verklaart: 'Hiermee blijven de milieuzones in de grote steden toegankelijk. We zijn weliswaar volop aan het elektrificeren, maar de ontwikkeling van elektrische grote machines en vrachtwagens staat nog in de kinderschoenen. Ook zijn de levertijden lang. Het is een meevaller om dit soort jonge machines te kunnen toevoegen aan ons machinepark. Al het materieel dat Boomrooierij Weijtmans al had, draait op HVO 100 Renewable diesel. Hiermee wil Weijtmans de komende pakweg drie jaar overbruggen totdat al ons bedrijfsmaterieel elektrisch is.'
Wat Weijtmans aanspreekt aan Kuijpers bomenrooibedrijf, zijn de gemotiveerde, goedgeschoolde medewerkers. 'Dat is natuurlijk een enorm voordeel, gezien de krapte op de arbeidsmarkt.'
| Kees Weijtmans |
|
|
Groeien op een fijne manier
Kees Weijtmans: 'Ons bedrijf voelt zich er te goed voor om alleen maar als onderaannemer op te komen draven bij de grote landelijke spelers. We verzamelen de juiste mensen om ons heen, zodat we de kennis in huis hebben om plannen van aanpak te schrijven en rechtstreeks in te kunnen schrijven. Om de schaalgrootte van het kantoor in balans te houden met de rest van het bedrijf, is groei soms een must. Met deze fusie kunnen we weer wat groeien op een fijne manier: doordat familiebedrijf Kuijpers bomenrooibedrijf hetzelfde DNA heeft als wij, schuiven de puzzelstukken naadloos in elkaar.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|