'Dat het "voor het echie" is, maakt het voor de studenten des te interessanter' |
|
|
|
|
| 174 sec |
Yuverta-studenten brengen theorie in praktijk met boominspecties
Studenten van de opleiding boomverzorging/European treeworker van Yuverta hebben medio april boomcontroles uitgevoerd voor de gemeente Rheden. 'Het leverde veel leerstof op en is voor herhaling vatbaar', aldus docent André Hillebrand.
Er kwamen interessante zaken uit de controles, zoals uitgestelde onverenigbaarheid, ingegroeid smeedijzeren hekwerk, scheuren, holtes, zwammen en bijzondere aantastingen. |
De gemeente Rheden houdt een lijst bij van waardevolle en monumentale bomen die in particulier bezit zijn om een beeld te krijgen van de vitaliteit, conditie en structuur van deze bomen. De tijd ontbreekt echter om die vaak te inspecteren, vooral op veiligheid. Daarom vroeg de gemeente Yuverta om deze boomcontroles te laten uitvoeren door studenten boomverzorging/ETW. Yuverta ging in op het verzoek. Hillebrand vermeldt er uitdrukkelijk bij dat er geen sprake was van verkapt aannemerschap: 'Het leeraspect stond voorop. Het ging om boomcontroles, niet om officiële boomveiligheidscontroles (BVC's).' Yuverta kreeg de bijzondere bomenlijst met 66 bomen van de gemeente. Vervolgens werden alle betreffende particulieren door de gemeente aangeschreven met het bericht dat ze Yuverta-studenten konden verwachten. Alle bomen waar het om ging, stonden in Velp, dus dicht bij de school.
Lesprogramma
'Natuurlijk zijn onze studenten al zo ver met hun opleiding dat ze een goede boominspectie kunnen uitvoeren, maar het is altijd goed om in de praktijk te kunnen oefenen', zegt Hillebrand. 'En dat het "voor het echie" is, maakt de opdracht des te interessanter voor de studenten.' Twintig studenten van de maandagklas en twintig van de dinsdagklas gingen op pad in groepjes van twee. Elk groepje bezocht twee tot drie bomen, afhankelijk van de afstand tussen de bomen. 's Morgens kregen ze eerst een briefing van een uur op school. Daarna volgde het veldwerk: het klantcontact en de inspectie van de boom. De studenten - de jongste 18, de oudste 53 jaar - reden op eigen gelegenheid naar de locaties of gingen met een rugzak te voet.
Hillebrand vertelt over het lesprogramma. 'In het lesprogramma was een onderzoekje gekoppeld aan de BVC. Daar kwamen geen ingewikkelde metingen bij kijken, zoals met een Picus of resistograaf. Er werden een hamer, een prikstok en een schop gebruikt. Tijdens de les "hoe om te gaan met de klant" hadden de studenten geleerd hoe je klanten aanspreekt, wat je ze adviseert en welke informatie je verstrekt. En tot slot kwam in het lesprogramma de verslaglegging aan bod: hoe je na een BVC al je bevindingen op papier zet.'
Rapporten
Alle studenten hadden opnameformulieren bij zich waarop de klant-, locatie- en boomgegevens genoteerd moesten worden, en ook de bevindingen en het advies. Hillebrand: 'Bij een attentie- of risicoboom werden de geadviseerde maatregelen genoteerd, maar ook aandachtpunten voor de boomeigenaar, zoals zaken die nadelig zijn voor de boom. Denk hierbij aan bestrating, intensieve verdichting door parkerende auto's, stamschade enzovoort.' Terug op school werkten de studenten het formulier op de computer uit in Word, zodat alle informatie goed leesbaar was. Het fotomateriaal werd verzameld in een appgroep en gebruikt voor presentaties van alle boomcontroles. 'Daar kwamen dingen uit die voor de studenten interessant waren: uitgestelde onverenigbaarheid, ophoging van de tuin, waardoor het maaiveld hoger kwam te liggen, ingegroeid smeedijzeren hekwerk, scheuren, holtes, zwammen, bijzondere aantastingen. Maar er kwamen ook prachtige ongeschonden treurbeuken voorbij in een goede groeiplaats, met takken tot op de grond.' Bij uitgestelde onverenigbaarheid is er sprake van een boom die geënt is op een onderstam die op termijn ongeschikt blijkt. Daardoor is de boom zwak op het entpunt en is er risico op knakken.
|
'Het is zo goed bevallen, dat we het volgend jaar weer willen doen'
| |
|
Hillebrand: 'Door de opdracht te evalueren, leren de studenten te interpreteren wat ze zien en leren ze wanneer er aandachtspunten zijn voor de boomeigenaar. Ze kunnen beoordelen wat een attentie- of risicoboom is en herkennen wanneer er te weinig doorwortelbare ruimte is. Ze weten hoeveel doorwortelbare ruimte er verdwijnt door bestrating of halfopen bestrating en wat het effect is van puin onder een boom of vastgereden grond. Bij deze opdracht hebben ze ook geleerd de waterhuishouding te beoordelen: of er sprake is van een hang- of grondwaterprofiel. Kortom, heel veel zaken die ze in theorie al hadden geleerd, konden ze door deze boominspecties in de praktijk plaatsen.'
De rapporten zijn door Yuverta naar de gemeente Rheden gestuurd. 'De gemeente is vrij om hierover contact op te nemen met de boomeigenaren, over eventueel te nemen maatregelen of om nacontroles te doen. Sommige boomeigenaren waren niet aanwezig bij de boominspectie, maar als dat wel het geval was, konden de studenten hen alvast bijpraten.'
Voor herhaling vatbaar
De opdracht is Yuverta goed bevallen. 'Bij deze opdracht was het voor onze school en voor de gemeente nog een beetje aftasten wat we voor elkaar kunnen betekenen. Bij Yuverta gaan we deze opdracht intern evalueren en de didactiek en voorbereiding verder aanscherpen. Maar het is zo goed bevallen, dat we het volgend jaar weer willen doen; daarvoor gaan we de gemeente benaderen. Het boombestand van de gemeente is natuurlijk erg groot. Een idee zou zijn om de boominspectieresultaten van vorig jaar met de resultaten van dit jaar te vergelijken. Zo kunnen we komen tot een databank van waardevolle bomen. We kunnen de opdracht op veel punten nog doorevolueren. De studenten waren in elk geval razend enthousiast, de particulieren reageerden positief en samenwerken met de gemeente is altijd goed, zowel voor de gemeente als voor onze school.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|