Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Stobbenfrezen SCW-410H en SCT-410H voortaan uitgevoerd met watergekoelde Stage V benzinemotor

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, donderdag 7 oktober 2021
192 sec


Elke boomstronk de baas

Herder-Fermex verving de viercilinder diesel van hun 410-serie stobbenfrezen door een iets zwaardere Stage V benzinemotor van het merk Kubota. Deze zelfstandige, goed hanteerbare stobbenfrees van 32,5 pk garandeert volgens Herder-Fermex lage onderhoudskosten. Bovendien is de levensverwachting ervan hoog.

SCW-410H-Stage 5 stobbenfrees Herder Fermex.
SCW-410H-Stage 5 stobbenfrees Herder Fermex.

De zelfrijdende stobbenfrezen uit de 410-serie bieden professionele gebruikers alle technieken om nagenoeg elke boomstronk te verwijderen. De machines beschikken over een hoog freesvermogen en zijn uiterst wendbaar, zodat ook moeilijk toegankelijke plaatsen binnen bereik komen. De bediening is zeer eenvoudig. Het gaat om de SCW-410H, een wielaangedreven machine en de SCT-410H, een rupsaangedreven machine. Twee onafhankelijke wiel- of rupsmotoren bewegen de machine zelfstandig voort. Met de wielversie kun je vanwege de geringe breedte (79 cm) bij enkel lucht gemakkelijk door tuinpoorten en brandgangen manoeuvreren. De treeplank kan hierbij opgeklapt worden. Desgewenst kun je de machine uitrusten met dubbel lucht voor oneffen terreinen. Dubbel lucht laat zich op de driewielige machine overigens zeer gemakkelijk monteren en demonteren. Dat gebeurt door het los- en vastdraaien van slechts één bout. De maximale breedte van de rupsuitvoering is 167 cm. De spoorbreedte van de onderwagen kan hydraulisch smaller ingesteld worden.

Toerental vasthouden

Het gebruik van diesel raakt steeds meer in ongenade. Dat deze stobbenfrees vanwege de milieueisen geen Stage V dieselmotor kreeg, maakt ons natuurlijk nieuwsgierig. Ronald Melse vertelt dat het om een duurzame industriële motor gaat, met directe injectie van de brandstof. 'Naast een lagere milieubelasting is zo'n direct injectiesysteem in het voordeel ten opzichte van een carburatiesysteem bij een benzinemotor. Met zo'n stobbenfrees draai je altijd vol gas. Een dieselmotor houdt het toerental bij zware belasting goed vast. Die heeft namelijk bij elk toerental een hoger koppel dan een traditionele benzinemotor. Een carburatiesysteem is daarvoor veel minder geschikt en houdt bij zware belasting het toerental niet vast. Bij een direct injectiesysteem manifesteert zich dit veel minder, mits dit elektronisch goed geregeld wordt. Degene die de dieselversie gewend is, zal hier waarschijnlijk wel iets van merken, al voelt de benzinemachine veel intuïtiever aan. De iets zwaardere benzinemotor in combinatie met de intuïtievere bediening zorgen voor minimaal dezelfde capaciteit als zijn voorganger. De beitelsnelheid blijft onveranderd: 28 meter per seconde. Deze machine heeft een maximaal zwenkbereik van 138 cm. Dat is in deze vermogensklasse ongekend groot. Je kunt hiermee dus ook relatief grote stobben frezen zonder de machine te verplaatsen. Dat is een groot pluspunt.'


Weloverwogen keuze

Vanwege milieueisen zie je weleens dat fabrikanten een dieselmotor 'knijpen' om deze in een lagere vermogensklasse te houden. Melse: 'Dan lever je vermogen in. Dat is iets wat we absoluut niet willen. Het aanbod van goede, Stage V dieselmotoren in de vermogensklasse 25-35 pk is beperkt. Een upgrade naar een zwaardere dieselmotor, van meer dan 40 pk op deze machine, was niet de bedoeling, aangezien deze de machinebreedte zou vergroten. Herder-Fermex vond de afmetingen van deze stobbenfrees namelijk perfect. Bij het onderzoek naar een geschikte motor die in de machine past, vielen er veel in dit segment af. 'Veel waren te breed of zelfs te hoog om in te bouwen', herinnert Melse zich. 'Een andere eis was namelijk dat het zwaartepunt laag moest blijven. Zo bleef er uiteindelijk maar een kleine selectie aan motoren over. Hierbij is de keuze gevallen op de watergekoelde driecilinder in line motor van Kubota. Sommige machinefabrikanten kiezen voor een lichte en goedkopere luchtgekoelde V-motor. Dit zijn motoren die men niet qua koppel en levensduur niet kan vergelijken. Hierdoor zijn de onderhoudskosten van de machine fors hoger en zullen er enkele motorwisselingen noodzakelijk zijn gedurende de levensduur van de machine. Wij kozen voor een degelijke motor waarbij dit niet nodig is. Het gaat om een duurzame motor die lang meegaat. Die is een slagje duurder in aanschaf, maar op de lange termijn uiteindelijk goedkoper.


Electronic Control Unit

Herder-Fermex is voor een seriematige productie niet over een nacht ijs gegaan. De Kubotamotor werd ingebouwd en de stobbenfrees is als prototype getest. Uiteraard wilden ze weten of de machine deed wat ervan verwacht werd. Het passend maken van de motor was vooral een kwestie van software, maakt Melse duidelijk: 'De regelsnelheid, het optimale toerental en de inspuiting moeten goed op elkaar afgestemd zijn. De vereiste motorkarakteristieken zijn hierbij voor elke soort machine uiteraard anders. Vanuit Japan hebben we een geweldige ondersteuning gekregen om deze benzinemotor geschikt te maken voor onze stobbenfrees. De Electronic Control Unit (ECU) en het bijbehorende bedieningspaneel zorgen ervoor dat je vol gas aan de slag kunt gaan, op een maximaal vermogen. Mocht de vermogensvraag te groot zijn, dan kun je door middel van de 100% proportionele bediening de zwenksnelheid verlagen en hierop inspelen. Inmiddels zijn de eerste exemplaren in gebruik genomen en ook zijn er ook al diverse machines in bestelling.'


Hergroeikans ontnemen

Volgens de fabrikant ben je met de machine elke boomstronk de baas. Hun stobbenfrezen kenmerken zich door hun robuustheid en het kleine aantal slijtdelen. Dat garandeert een hoge productie. Met de beitel frees je allereerst de delen van de stobbe af die nog boven de grond uitsteken. Daarna zijn de ondergrondse delen van de stobbe en de wortels aan beurt. Een verstelbare spanenkap zorgt ervoor dat de houtdelen niet overal terechtkomen, Met de SCW-410H en SCT-410H kan men tot ruim 40 cm onder het maaiveld werken. Dit is voldoende om boomsoorten die gemakkelijk uitlopers vormen voorgoed hun groeikans te ontnemen. De maximale rijsnelheid is 5 km per uur. Voor oneffen terrein en bospercelen waarin herplant plaats gaat vinden, beveelt de fabrikant dubbel lucht of de SCT-410H versie met rupsbanden aan. Met dubbel lucht is de machine 112 cm breed en de driewielmachine laat zich scherp sturen. Optioneel kan er ook een schuifbord geleverd worden. Op de video is de werking van de machine goed te zien. Het gaat om een versie die op afstand bediend wordt.


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Fleetexpo
zondag 17 november 2024
Boomfeestdag plantseizoen 2024-2025
woensdag 20 november 2024
t/m woensdag 19 maart 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER