Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Boomverzorger Zwienenberg: 'Deze Merlo-verreiker is in meerdere opzichten een echte verrijker'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, maandag 21 december 2020
341 sec


Anticiperen op onverwachte stilstand of interventies met compacte roterende Merlo-verreiker

Merlo en De Lille, de importeur van dit merk voor de Benelux, zetten vol in op de boomverzorgingsmarkt. Dat doen ze met de roterende Roto-verreiker en de starre verreiker Turbofarmer. CEO Stijn De Lille doet uitgebreid verslag van de Merlo-machines.

De Merlo Roto aan het werk bij boomverzorgingsbedrijf Marc Zwienenberg uit Markelo. Hier draait hij meer dan 1.000 uur per jaar.
De Merlo Roto aan het werk bij boomverzorgingsbedrijf Marc Zwienenberg uit Markelo. Hier draait hij meer dan 1.000 uur per jaar.

Het snoeien en vellen van bomen met een verreiker met zaagkop wint terrein, waar dat mogelijk is in verband met de veiligheid en efficiëntie. Merlo liep al in de jaren zeventig voor de muziek uit met een prototype van een roterende verreiker, maar de markt was er destijds nog niet klaar voor. Pas in 1990 zou de eerste Roto 25.11 verschijnen. In 1985 zette de fabrikant een belangrijk landmark met het model Panoramic. Voor het eerst werden de motor en cabine links en rechts van de machine ingebouwd, met de mast laag in het midden, waardoor je vanuit de cabine een panoramisch uitzicht had.

Heden

Inmiddels staan alle Merlo-verreikers bekend om het goede overzicht voor de bestuurder. De mast ligt tegenwoordig onder het niveau van de cabine, zodat er geen dode hoeken zijn als je met de Merlo-verreiker over de weg rijdt. Andere voordelen zijn de compactheid, de vlotte wendbaarheid en het gebruikersgemak. En de ontwikkelingen bij Merlo gaan door: met de interface van de verreiker heeft de bestuurder steeds meer informatie over de machine en wordt het werkproces actief begeleid.


Importeur De Lille, die het hele Merlo-gamma vanuit het Belgische Lendelede distribueert naar een veertigtal dealers, waaronder circa de helft in Nederland, onderscheidt zich door zijn technische ondersteuning en tools. Onder de tools vallen het door De Lille ontwikkelde vlootbeheersysteem en pechpreventiesysteem.

In de boomverzorging worden van Merlo met name de starre verreiker Turbofarmer TF 45.11 gebruikt, met een maximaal hefvermogen van 4,5 ton en een maximale hefhoogte van 11 meter, en de roterende Roto R 50.30 en Roto R 70.24.

De Roto aan het werk: een verrijker in meerdere opzichten

Boomverzorgingsbedrijf Marc Zwienenberg uit Markelo werkt sinds 2018 met de R 40.30 en het voorgaande model en is inmiddels de 10.000 draaiuren voorbij. Met meer dan 1.000 uur per jaar draait de machine intensief. Zwienenberg: 'Wij verwijderen er vooral bomen mee; af en toe zetten we hem in voor snoeiwerkzaamheden. Het is een efficiënte werkmethode, want met twee man kan de klus worden geklaard: een op de machine en een grondman. De verreiker legt de stammen en takken netjes op één plek neer. Bij het werken vanuit een hoogwerker moeten de takken eerst handzaam gemaakt worden, daarna eventueel afgevangen met externe lijnen en soms ook nog met een kraantje naar de plek gebracht worden waar de grondman de takken verder in stukken zaagt. Dat kost tijd.'
'Met de R 40.30 doen we alleen losse snoeiklussen, want je moet hem telkens afstempelen. Binnen een straal van 15 km zijn we heel flexibel met de machine; we rijden hem overal snel naartoe. Een hoogwerker daarentegen moet op transport. Als het werk verder dan een half uur rijden is, zet ik de verreiker wel op transport.'
'We zijn bijzonder tevreden met de Merlo-verreiker. Het zicht vanuit de cabine is subliem. Vroeger klom ik in elke boom. Dat wordt de komende jaren steeds minder, want werken met deze machine is waarschijnlijk de veiligste, maar ook de meest comfortabele methode. De Merlo-verreiker is dus op verschillende manieren een verrijker!'

Roterende verreiker Merlo Roto

De roterende modellen uit de nieuwe modular range (de machines zijn gemoduleerd) deden hun intrede in 2018 op de Intermat-beurs in Parijs. De eerste exemplaren werden geleverd in 2019. Net als de starre Merlo-verreikers werken ze met een in alle richtingen draaiende klem-zaagkop. Dankzij het vernieuwde veiligheidssysteem van de modular-serie kan de mast bij een te zware last niet alleen ingetrokken worden, maar je kunt hem ook heffen, wat een vlucht verkortende beweging is.
Een sterk punt van de Merlo Roto, dat verder alleen voorkomt bij grote kranen zoals Liebherr of Palfinger, is dat de machine variabel kan stempelen; hij meet de kwaliteit van de ondergrond. Je hoeft dus nooit meer te gokken, want de interface geeft aan wanneer er voldoende druk op de ondergrond is om te stempelen. Als de verreiker draait naar een punt waar de stempelpoot nog niet op de juiste plek staat, afgestemd op de bodemdruk die ontstaat door deze draai, stopt de machine automatisch met de roterende beweging.


'Een sterk punt van de Merlo-Roto, dat verder alleen voorkomt bij grote kranen, is dat hij variabel kan stempelen'

Starre verreiker Merlo TF 45.11

Met de Merlo Turbofarmer, die op de landbouw gericht is, mag commercieel vervoer verricht worden. Hieronder valt bijvoorbeeld het trekken van een zware trailer of een houtversnipperaar. Binnenkort wordt dit model op kenteken gezet als landbouwtrekker, ook in Nederland. Het trekvermogen van de Merlo Roto beperkt zich tot zo'n 3,5 ton. Zowel de Turbofarmer als de Roto heeft een maximumsnelheid van 40 km per uur.


Bediening

Zoals alle Merlo-machines worden de verreikers bediend met een kruishendel met vier bewegingen. Bij de Turbofarmer gaat het om één joystick. Deze activeert zowel de klembediening als alle bewegingen, zoals roteren, heffen en in- en uitschuiven.
Bijzonder is dat de technologische ontwikkeling van de roterende verreikers niet zo ver af staat van de technologie van telekranen. De Merlo Roto-verreikers zijn namelijk net als grote telekranen uitgerust met twee joysticks. Afhankelijk van de kennis en kunde van de bestuurder kan met deze aparte bediening simultaan de klem bediend worden en worden bewogen. De Lille legt uit: 'De Merlo Roto onderscheidt zich doordat deze is uitgerust met meerdere hydraulische pompen. De roterende cabine heeft zijn eigen hydraulische pomp, waardoor het oliedebiet - dat de bewegingssnelheid beïnvloedt - minder wisselt. De bestuurder heeft daardoor veel betere controle over alle bewegingen, zeker wanneer hij simultane bewegingen moet maken.'


Roto: geveerde onderlaag

Bij het snoeien van bomen is het een groot voordeel dat de machine zichzelf kan verplaatsen over de weg en er geen dieplader hoeft te worden ingezet. Naast dit transportvoordeel kan een autonoom rijdende machine ook over moeilijk begaanbare wegen rijden en lastige locaties bereiken.
De Merlo Roto verplaatst zichzelf en is doorontwikkeld met EAS (electronic active suspension), oftewel een volledig geveerde onderlaag. Hierdoor kan er comfortabel mee gereden worden. De Lille: 'Binnen het veringsysteem zijn de assen niet star verbonden met het chassis; ze veren op hydraulische cilinders door middel van stikstofaccumulators.' Ook maakt deze ontwikkeling verticale stijging en daling mogelijk bij stilstand. Zo kun je bij wegzakken in de modder een wiel 'bij drukken', zodat de machine hoger van de grond af komt. De Lille: 'De veerweg bedraagt circa 13 cm. Hiermee is elk wiel afzonderlijk corrigeerbaar.'


De Merlo Roto verplaatst zichzelf en is doorontwikkeld met een volledig geveerde onderlaag

Over de Turbofarmer TF 45.11 zegt De Lille: 'Deze starre verreiker onderscheidt zich doordat hij geen afstempelpoten heeft, zoals de roterende Roto. Hij staat altijd op zijn banden en blijft daarbij stabiel staan doordat hij flink gedimensioneerd is. Met frame levelling zet hij zich - binnen bepaalde limieten - in dwarsrichting vlak, om veilig op 11 m hoogte te kunnen werken. De vooras is centraal gescharnierd aan het chassis bevestigd. Tussen het chassis en die as zit een hydraulische cilinder. Bij bediening van deze cilinder kantelt die naar links of rechts. Hiermee kun je de machine zowel scheef zetten op recht terrein als recht zetten op scheef terrein.'

Service

In Nederland worden zowel nieuwe als tweedehands Merlo-verreikers aangeboden door de dealers. De Lille nv in België legt zich bovendien toe op langetermijnverhuur en heeft een speciale technische ondersteuner aangewezen voor zijn dealernetwerk, Sasa Obradovic. Daarnaast staat marketing- en technisch adviseur Vincent Christiaens de klanten bij.


Geen onverwachte stilstand dankzij sensoren

Als ondersteunende tool heeft De Lille zelf een vlootbeheersysteem ontwikkeld, DL Connect. Dit systeem leest gecodeerde signalen van de machine uit en vertaalt deze naar begrijpelijke meldingen en informatie. Met dit online platform voor computer, tablet en telefoon kunnen de machines realtime gevolgd worden: het verbruik, het gebruik, de locatie, de bedrijfszekerheid en de historie. Ook kunnen bestuurders voor bepaalde tijdslots geautoriseerd worden, zodat de tool meteen een antidiefstaldevice is. De Lille verklaart hoe DL Connect meehelpt om onverwachte stilstand te voorkomen: 'Binnenkort worden er TPMS-sensoren aan DL Connect gekoppeld. Daarmee kunnen de bandenspanning, het trillingsniveau, de temperatuur en de druk gemeten worden. Deze gegevens wordt zichtbaar gemaakt in de interface in de cabine.'


'De interface van de Merlo-verreikers zal de bestuurder steeds meer gemak en begeleiding bieden'

Met deze gegevens kan men het onderhoud plannen, zoals de reiniging van katalysatoren en filters, maar ook preventie van onverwachte pech is mogelijk. De Lille: 'Code oranje betekent dat er iets gerepareerd moet worden, maar niet urgent. Code rood houdt in dat een bepaald onderdeel van de machine direct nagekeken moet worden. Als er op tijd onderhoud wordt gepleegd, worden onverwachte stilstand en faalkosten geminimaliseerd.' De investering in dit systeem is volgens De Lille al terugverdiend wanneer een of twee interventies zijn voorkomen. 'Stilstaan betekent omzetverlies. Bovendien kan zo bespaard worden op de uren van het technisch onderhoudsteam. Zij hoeven niet meer bij te springen als dat eigenlijk niet nodig is.'

Toekomst

Wat is de eerstvolgende stap in de ontwikkeling van verreikers? Hebben verreikers over tien jaar nog een bestuurder nodig? De Lille denkt dat het nog wel even zal duren voordat autonome verreikers met kunstmatige bestuurintelligentie hun intrede doen. Alle innovaties gaan namelijk gepaard met veiligheidseisen. Wel zal er volgens hem vraag blijven naar automatisering van steeds meer functies. In het model dat Merlo binnenkort lanceert, de Turbofarmer 65.9 met een maximaal hefvermogen van 6,5 ton en een maximale hefhoogte van 9 m, is een volgende stap doorgevoerd in de automatisering van de machinebewegingen. 'Als je de joystick achteruittrekt om de mast op te tillen, zal deze automatisch uitschuiven, zodat het aangebouwde werktuig een verticale rechtlijnige beweging maakt. Hetzelfde gebeurt bij het laten zakken', verklapt De Lille alvast. 'Verder biedt de interface van de Merlo-verreikers de bestuurder de komende jaren steeds meer begeleiding en informatie over wat hij het beste wel of niet kan doen om veilig, makkelijk en efficiënt te werken. Dat gebeurt door middel van smart technology$.'


De Lille verwacht dat de markt voor verreikers in de boomverzorging zich gestaag zal ontwikkelen, vooral door de klimaatverandering. 'Door de langere periodes van warmte en droogte sterven meer bomen en takken af. Velwerkzaamheden en het verwijderen van dood hout zullen toenemen. Verreikers vormen hiervoor een veilige en efficiënte machinale methode.'

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Demo Forest 2024
dinsdag 30 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
Honderdjarig jubileum bij ISA Annual International Conference 2024 in Atlanta
maandag 12 augustus 2024
t/m woensdag 14 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Fleetexpo
zondag 17 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER