Haag van veldesdoorns in berm A44 |
|
|
|
|
| 103 sec |
Nachtelijke klus voor Verheij Integrale groenzorg
In de middenberm van de A44 is onlangs een hele haag van 6000 veldesdoorns aangeplant door medewerker van Verheij Integrale groenzorg. Het groen is geplant ter compensatie van groen dat is verwijderd voor de aanleg van de RijnlandRoute. Volgende week gaat het werk verder met onder andere de aanplant van hagen in de zijbermen.
De klus moest 's nachts geklaard worden (Foto: IMOTI Films) |
Het project wordt uitgevoerd onder supervisie van projectleider Marcel Kers. 'De haag wordt uiteindelijk vier meter hoog en zorgt tevens voor CO2-opname en leidt ook tot een betere verkeersveiligheid omdat het schijnsel van koplampen van tegenligger wordt tegengehouden.'
Hij legt uit dat vanwege het planten van de haag de weg twee weekeinden 's nachts afgesloten moest worden. 'Tijdens de eerste afsluiting hebben wij vooral gemaaid en gespit en de tweede keer was voor de bemesting, het frezen en de daadwerkelijke aanplant.' Het werken in een middenberm was uiteraard een bijzondere opdracht voor het bedrijf Verheij en er moesten soms creatieve oplossingen bedacht worden. Zo paste de freesmachine maar net tussen de vangrails en moest er een kraan aan te pas komen om het apparaat telkens voorbij de vele lichtmasten te krijgen.'
Sensoren
Voor het karwei waren dertig man in touw. Kers: 'Het gebeurt niet vaak dat we met zo veel collega's tegelijk aan een project werken. Mooi om de saamhorigheid te merken.' Voor het onderhoud van de haag, gebruikt Verheij moderne technieken. Om te bepalen wanneer de haag water nodig heeft, zijn er sensoren aangebracht in de grond. Deze sensoren meten het zoutgehalte, vochtgehalte en andere mineralen in de grond. Deze gegevens worden direct verzonden naar de dashboards van Verheij en na verwerking wordt dan onder andere duidelijk wanneer de haag water nodig heeft.
Zijbermen
Veldesdoorn, wordt ook wel Spaanse aak genoemd. Dit is een soort die goed past bij deze streek en niet veeleisend is. De haag groeit snel en heeft een compacte groeiwijze met veel takken en een mooie herfstkleur. Volgende week woensdag gaan de werkzaamheden weer verder met de onthulling van het zogenoemde logo-eiland, vertelt Kers. Ook de zijbermen en taluds van de A44 zullen de komende winter opnieuw ingeplant worden.
|
De haag groeit snel en heeft een compacte groeiwijze met veel takken en een mooie herfstkleur
| |
|
De A44 is ontstaan door het opwaarderen van de historische Rijksstraatweg, op een van de strandwallen van Wassenaar. De weg heeft altijd al een groen karakter gehad. Door herplant én het verder doortrekken van deze hagen richting Leiden-West, wordt dit groene beeld versterkt.
Vier meter
In de middenberm krijgt de haag uiteindelijk dus een hoogte van vier meter. De hagen in de zijbermen staan voor een groot deel voor geluidsschermen en daar wordt de hoogte aangepast aan de hoogte van het scherm. Ter hoogte van Knooppunt Ommedijk worden de hagen kort onderbroken, zodat er zicht is over de polders aan weerszijden van de A44. Langs de lus aan de westkant van de knoop komt juist een lage haag om te voorkomen dat koplampen van auto's het buitengebied inschijnen.
De RijnlandRoute gaat door een aantal bijzondere landschappen met waardevolle natuur. Om die reden is er extra aandacht voor de inpassing van de weg en het herstellen van natuurwaarden.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Reinier Smits
Wednesday 17 November 2021 |
|
Niet al het werk in het donker kan het daglicht niet verdragen. Mooi wark! Dat zou op meer plaatsen moeten gebeuren. Het zal de verkeersveiligheid ook enorm ten goede komen. Bijvoorbeeld, geen kijkersfiles bij accidenten en geen hinderlijk tegenlicht tijdens donkere en natte weersomstandigheden. |
|
|
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|