Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

'We willen klanten niet teleurstellen'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, woensdag 17 november 2021
234 sec


Poel Safety herstructureert de inrichting, verruimt assortiment en stelt manager aan

Poel Bosbouwartikelen heeft de afdeling Poel Safety, voorheen bekend als 'de klimafdeling', na vijf jaar compleet vernieuwd. De vernieuwing bestaat uit een vernieuwde showroom, assortimentsverruiming en teamuitbreiding.


Op de hoofdvestiging van Poel Safety in Apeldoorn is direct zichtbaar dat er veel veranderd is. De teamleden werken in het midden van de afdeling en zien de klanten direct binnenkomen. Daarnaast zijn de klimlijnen, net als in Veghel, op een andere manier opgesteld. Ze hangen in het rek naast elkaar opgespannen, zodat de klant de lijn kan zien en voelen. In het schap daarnaast liggen verschillende klimlijnen in bossen, om snel en mee te nemen. Het levert een kleurrijk beeld op. Er is een koffiehoek met een drankenautomaat direct naast de trussen waar artikelen uitgeprobeerd kunnen worden. Bedrijfsleider Wiljo van Essen: 'De afdeling Safety groeit. Naast het feit dat hier nog steeds veel klimartikelen te vinden zijn, is het PBM-assortiment flink gegroeid, met name op het gebied van veiligheidskleding en zaagschoenen met de juiste certificeringen. De nadruk ligt nog steeds op veilig werken in de boomverzorging, maar we verbreden de focus naar veilig werken op hoogte. De afgelopen jaren hebben wij ook vele podiumbouwers en telecommastenbouwers geadviseerd over kleding en toebehoren. Door de kennis en ervaring van onze medewerkers gaan onze klanten met een passend advies naar huis.

De klimlijnen zijn, net als in de vestiging in Veghel, op een andere wijze opgesteld. Ze hangen in het rek naast elkaar, zodat de klant de lijn kan zien en voelen. In het schap ernaast liggen verschillende klimlijnen in bossen klaar om snel en makkelijk mee te nemen.

Door groei behoefte aan teamuitbreiding

Poel is de afgelopen paar jaar flink gegroeid en opende een derde vestiging in Veghel, waardoor het sowieso razend druk is. De teams zijn na de opening van de vestiging in Veghel opnieuw onder de loep genomen. In Veghel is de Poel Safety-afdeling qua oppervlakte bijna net zo groot als hier in Apeldoorn, maar het team is nog volop in opbouw. Er staat nog een vacature open voor de vestiging in Veghel, maar ook stagiaires zijn van harte welkom om ervaring op te doen in ons enthousiaste team', legt Wiljo van Essen uit.


Strakkere logistiek

De Safety afdeling heeft zich als doel gesteld om de in- en verkoop te stroomlijnen. Dat is een uitdaging, aangezien er sinds de corona-uitbraak geen zekerheden meer zijn in de supply chain. Voor een deel heeft Poel Safety de rimpelingen kunnen oplossen met de eigen voorraad, maar voor langetermijnzekerheid zet Poel Safety in op verdere inkoopoptimalisatie. Zo is het Safety team de afgelopen tijd bezig geweest om het magazijn beter in kaart te brengen. De indeling is aangepast en de logistieke routes zijn zo kort mogelijk gemaakt. De voorraden zijn geactualiseerd, zodat direct inzichtelijk is welke voorraden in welke vestiging liggen. Hierdoor worden de leveringstijden korter. Ook stonden er relatief veel producten in het magazijn die bij een groot deel van het publiek nog niet bekend waren. Nu staan deze producten ook in de showroom.' Kortom, door strakkere logistiek en een grotere showroom wordt de klant nog beter bediend.


'De volgende stap is de optimalisatie van de online omgeving, zoals test- of keuringsafspraken kunnen maken'

Herindeling van de werkruimtes

Aan de verkoopkant wordt de service eveneens verder verbeterd. Bij elke jaarlijkse keuring bespreekt Poel Safety met de klant welke ontwikkelingen er op het gebied van klimmaterialen en PBM's zijn. Ook is het kantoorgedeelte gescheiden van de showroom, terwijl de werkvloer voorheen zowel kantoor- als winkelruimte bestond. Op de werkvloer gebeurde alles: showroom, kantoor, magazijn en postpakketten inpakken. Het magazijn is nu volledig ingericht op efficiënte logistieke processen en bestaat uit een kledingmagazijn, een klimartikelenmagazijn en een PBM-magazijn. Er staan standaard twee productspecialisten in de showroom, zodat er altijd iemand beschikbaar is voor keuringen en de ander de klanten in de showroom in kan helpen. In feite kan een klant zijn product neerleggen voor de keuring en rustig gaan winkelen totdat de keuring is afgehandeld.' Van Essen: 'Door de herindeling is de verkoopruimte groter geworden. De showroom van Poel Safety in Veghel was al ingericht met het oog op meer beleving voor de klant. De showrooms in Apeldoorn en Baambrugge volgen dat concept en tonen de klant meer toepassingen in de winkel. We zorgen ervoor dat de showrooms in Apeldoorn en Baambrugge in lijn zijn met die in Veghel. Dat gaat goed. Een voorbeeld is de manier waarop we de klimlijnen presenteren. Ook hebben we alle karabiners, klimmaterialen en stijg- en afdaalapparaten overzichtelijk aan een wand opgehangen. Voorheen lagen deze artikelen meestal in bakken.'


'We hebben uitgebreid met verschillende nieuwe merken op het gebied van veiligheidskleding en zaagschoenen'

Assortimentsuitbreiding

Om het inkooprisico sinds corona te kunnen spreiden, is het assortiment uitgebreid. 'We willen klanten altijd een passende oplossing kunnen bieden, legt van Essen uit. 'Daarom verkopen we verschillende nieuwe merken op het gebied van veiligheidskleding en zaagschoenen, waaronder vier types van het schoenenmerk Andrew. De nieuwe merken onderscheiden zich van het assortiment dat we al hadden door prijs, kleuren en snit. Poel Safety heeft een goede naam opgebouwd en die willen we behouden. We zetten daarom alleen in op kwaliteitsmerken. Zo is Pfanner in onze ogen het beste merk qua veiligheid en maatwerk, maar zijn er ook andere merken die iets voordeliger zijn, of net een andere snit hebben.'


Van Essen: 'Poel is groot geworden door service te bieden. Meedenken met de klant blijft het belangrijkste. We blijven goede kleding en (zaag)schoenen leveren, van kleine tot grote maten, waarbij we duidelijke afspraken hebben met de leveranciers. Soms zijn er specifieke wensen. Dan willen we de klant goed en snel kunnen bedienen uit eigen voorraad. De afgelopen jaren kiezen mensen steeds vaker voor gepersonaliseerde producten. Met Protos hebben we de afgelopen jaren al meerdere exclusieve kleurencombinaties op de markt gebracht die niet standaard in het assortiment zitten, waaronder een custom stickerset en een gelaserd vizier met een stier erop. Klanten kunnen hun Protos-helm ook laten personaliseren door het logo op de helm te laten plaatsen, of het vizier te voorzien van hun bedrijfslogo. De teamleden van Poel Safety staan klaar om de mogelijkheden door te nemen.'

Online optimalisatie

De volgende stap is de optimalisatie van de online omgeving van onze klanten. Voor Poel Safety is dit een vervolg op de vorig jaar vernieuwde klimcatalogus. Op dit moment werkt het team druk aan een nieuwe catalogus die hopelijk volgend jaar hopelijk op de website staat. 'Niet alleen de productbeschrijvingen, onze kennis en onze ervaring zullen online te vinden zijn, ook advies zal in de toekomst meer online plaatsvinden. Wat nu nog vaak via de telefoon of e-mail verloopt, zal in de toekomst ook online mogelijk zijn. Zo zal men via de website eenvoudig test- of keuringsafspraken kunnen maken bij alle drie onze vestigingen.'


Bedrijfsleider Wiljo van Essen: 'Met Protos hebben we de afgelopen jaren al meerdere exclusieve kleurencombinaties op de markt gebracht die niet standaard in het assortiment zitten'.
'Mensen komen vanuit het hele land naar een van onze vestigingen. We willen ervoor zorgen dat klanten zich online alvast in de producten kunnen verdiepen', vertelt Van Essen. 'Om te testen of kleding of schoeisel te passen kan men het beste naar een van onze filialen komen. De Poel Safety-keuringen vinden van maandag tot en met vrijdag plaats in de vestiging in Apeldoorn, op vrijdag in de vestiging in Baambrugge en in de vestiging in Veghel op afspraak. In essentie blijven we een servicebedrijf. Wij zorgen ervoor dat de juiste kennis op de juiste plaats aanwezig is.'

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Pius Floris
Wednesday 17 November 2021
Gefeliciteerd met een prachtig team en met jullie vernieuwingskracht.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER