Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Wisseling van de wacht in Groenkeur-bestuur

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, vrijdag 20 december 2019
176 sec


Henk Werner: 'Groenkeur heeft nog geen Bovag-impact; daar wil ik me hard voor maken'

Na twaalf jaar maakt Pieter Jan de Winter in het Groenkeur-bestuur plaats voor Henk Werner, als het gaat om de beoordelingsrichtlijnen voor boomverzorging. De Winter heeft Groenkeur vanuit de VHG zien verzelfstandigen. Nu Groenkeur al geruime tijd autonoom draait, is het volgens het nieuwe bestuurslid Henk Werner tijd om de merknaam te verstevigen.


Mond-tot-mondreclame

Het kwaliteitskeurmerk startte in 2003 voor hoveniers; van consumenten bleek er minder vraag te zijn naar een beoordelingsrichtlijn (BRL). Een goede naam op het gebied van kwaliteit zingt eerder lokaal via mond-tot-mondreclame rond. Gemeentelijke opdrachtgevers op het gebied van openbaar groen en boomspecialisme zoeken wel houvast in een keurmerk. De bedrijven die het keurmerk hebben, zijn dan ook groenvoorzieners, boomspecialisten en dak- en gevelbegroeners, en sinds een paar jaar ook duurzame boomkwekers onder de keurmerknaam On the way to PlanetProof.


Pieter-Jan de Winter hoopt dat er ook in de toekomst mensen zijn die tijd en energie willen steken in zowel Groenkeur als de VHG.

Onaangekondigde controles

Elk jaar neemt een certificerende instelling het kwaliteitsmanagementsysteem van zo'n bedrijf volgens de Groenkeur-beoordelingsrichtlijnen onder de loep, evenals de uitgevoerde projecten. Daarnaast werden in 2016 de onaangekondigde audits door Groenkeur geïntroduceerd. Het invoeren van deze controles was een idee van De Winter. 'Een onaangekondigde controle is een extra garantie voor opdrachtgevers dat Groenkeurbedrijven de afgesproken kwaliteit leveren. Deze audits kunnen verder worden uitgebouwd door bij Groenkeur iemand aan te nemen die dagelijks overal in het land controles uitvoert. Ik zou Groenkeur voor de toekomst de tip willen meegeven om een accountmanager aan te nemen voor het verspreiden van het goede nieuws over Groenkeur onder opdrachtgevers.'
Naast bestuurder van NBB-Groep was De Winter secretaris-penningmeester van Groenkeur en zorgde hij er in die hoedanigheid voor dat Groenkeur financieel gezond bleef. De Winter hoopt dat er ook in de toekomst mensen zijn die tijd en energie willen steken in zowel Groenkeur als de VHG. De Winter zal een rol blijven spelen in het Platform Boomspecialisten binnen de VHG. Hij hecht veel waarde aan een blijvend hecht contact tussen Groenkeur en de VHG, bijvoorbeeld bij het initiatief van het platform om in 2020 de doorlopende leerlijn boomspecialisme vorm te geven. 'De hoogste kwaliteit bereiken lukt het beste als je samenwerkt', is zijn devies.


De onaangekondigde controles waren een idee van De Winter

Stroomlijnen van opleidingen met Groenkeur

Henk Werner, die voorheen al acht jaar zitting had in het college van deskundigen, gaat zich bezighouden met een doorlopende leerlijn, aangezien het aantal opleidingen op het gebied van boomverzorging groeit en divers is. 'De kwaliteitseisen van de opleidingen zouden gelijk moeten lopen met de kwaliteitseisen van Groenkeur', aldus Werner.


Profilering

Bij duurzame inkoop lijken overheden massaal 'gelijkwaardig aan Groenkeur' te vragen, in plaats van Groenkeur zelf. Werner is van plan om hard aan de promotiekar te trekken. 'Ik ben al jarenlang bezig met voorlichting over Groenkeur tijdens presentaties. Groen is nog steeds een sluitpost, dus we zullen hier nog jarenlang aan moeten werken. Het lukt niet binnen een generatie om het roer om te gooien, denk ik. In principe is er al een groene beweging op gang gekomen, maar deze moet nog veel sterker worden. Tegelijkertijd zal Groenkeur zich sterker moeten profileren, want het keurmerk is nog niet hard genoeg, het is nog geen Bovag. Dat moeten wij ons als bestuur aanrekenen. We moeten naar buiten treden en op de bres gaan staan voor de naam Groenkeur. Dat zou ik willen doen in samenwerking met de opleidingen, de VHG en Stadswerk. Ik ben er ook voorstander van om de contacten met de KPB weer op te pakken, om te kijken wat we met elkaar kunnen bereiken.'


Werner: 'Ik ben er ook voorstander van om de contacten met de KPB weer op te pakken'

Wellicht kwaliteitsrichtlijnen

Er zijn volgens Werner ook nog genoeg misstanden waar hij achteraan wil gaan. Tijdens zijn eerste bestuursvergadering, begin december, wil hij aftasten wat de rest van het bestuur van deze punten vindt. 'Ik zie nog te vaak een slecht gebruik van de buitenruimte, zoals het duwen van bomen van de eerste grootte, die o zo belangrijk zijn bij het klimaatadaptief inrichten van de buitenruimte, in een trottoir van 1,5 meter. We moeten veel beter nadenken over het anders indelen van de buitenruimte. Bedrijven die zich met Groenkeur willen onderscheiden, moeten zich hard maken voor de juiste praktijken, zoals de juiste boom op de juiste plaats en minder verharding. Er zijn nu nog geen richtlijnen, maar ik ben er voorstander van dat die er gaan komen. Met Pius Floris hebben we ooit de richtlijn vastgelegd dat bomen van de eerste grootte niet meer in trottoirs geplant mogen worden.'


'Bedrijven met Groenkeur moeten wat mij betreft grenzen trekken'

Genoeg uitdagingen

Zulke richtlijnen kunnen flinke gevolgen hebben voor de ambities van opdrachtgevers, maar Werner vindt dat het groene vakgebied harder mag worden. Hij trekt een parallel met de civiele techniek. 'Als men in die sector opdracht krijgt om ergens een weg aan te leggen en men weet uit eigen ervaring honderd procent zeker dat dat op die plek niet kan, dan doen ze het ook niet. In het groen planten ze die boom wel, zelfs tegen beter weten in. Bedrijven met Groenkeur moeten wat mij betreft grenzen trekken. We zullen eerst moeten onderzoeken of er bij de bedrijven vraag is naar dit soort richtlijnen, maar als ik om me heen kijk bij collega-bedrijven, vermoed ik van wel. Kortom, er zijn genoeg uitdagingen waar ik mijn tanden in kan zetten.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER